Nofimas Mads Erling Pedersen har forsket på norske og utenlandske eplers utseende og sett nærmere på hvilke ytre egenskaper som gjør dem populære.

Nofimas Mads Erling Pedersen:
– De utenlandske eplene er et dilemma

Norske epler vinner verken på utseende eller farge, men de smaker best, viser en ny norsk forbrukerundersøkelse. Importeplene av sorten Royal Gala scorer riktig nok høyt på utseende, men havner på sisteplass i en ny smakstest.

Publisert Sist oppdatert

Hva er det unge liker, og hvorfor? Det var spørsmålet som forskerne på Nofima og Njøs frukt- og bærsenter stilte. 

– De utenlandske eplene er et dilemma. Når de unge bare så på bilder av eplene, vant de utenlandske på både utseende og farge. Men på smak havnet importeplene på en klar sisteplass, fastslår Mads Erling Pedersen hos Nofima.

Lot skoleelever smake

Pedersen og Njøs har fått 590 skoleelever og studenter til å gi karakter til fem forskjellige norske eplesorter og én utenlandsk. 

– Det de liker best, er et eple som ikke er for surt, for søtt eller for sprøtt, men heller ikke melent. Et gjennomsnittseple som samtidig er saftig og syrlig, forteller Pedersen.

Fakta om forskningen

  • Undersøkelsen var en del av prosjektet «Forbrukerpreferanse for norske sorter av eple» og er finansiert av Regionalt forskningsfond Vestland. 
  • Prosjektet varte fra mars 2023 til februar i år og var et samarbeid mellom Nofima og Njøs frukt- og bærsenter.
  • Du kan lese mer om forskningen i artikkelen «Forbrukerpreferanse for norske sorter av eple» i Norsk Frukt og Bær, 2/2024.

Det er et ønske om å få opp epleinntaket til unge, som ligger bak prosjektet – og ikke minst et håp om å øke salget av norske eplesorter. I butikkene er det nemlig mye pent og mye utenlandsk.

– Vi har testet fem eplesorter som er dyrket i Norge. Graminor har utviklet noen av dem i Norge. Andre er utviklet i utlandet, men dyrkes hos oss. I tillegg har vi testet importerte Royal Gala, som er et av de vanligste og mest solgte eplene i Norge, sier ingeniøren.

Unge enige med smaksproffene

Skoleelever og studenter har blindtestet alle de seks eplesortene. Det vil si at de ikke har visst hvilke epler de har smakt på. 

Så har de fått spørsmål om hvor godt de likte dem, hvordan de ville beskrive dem og om de ville kjøpt akkurat dette eplet i butikken.

I tillegg har de profesjonelle smakerne i Nofimas sensoriske panel beskrevet eplene. Njøs frukt- og bærsenter har testet slike ting som sprøhet, sukker og syre med instrumentene sine. 

Det viser seg at det som skoleelevene og studentene opplever, stemmer veldig godt overens med det som de profesjonelle smakerne og de tekniske testene viser.

Nå kan sprøhet måles

Den kunnskapen er nyttig når Njøs skal utvikle nye eplesorter. Det er viktig at eplene er sprø, selv om det ikke er det aller sprøeste eplet som kommer best ut i smakstestene. Nå kan sprøheten måles med instrumenter underveis. Slike målinger kan gi en god indikasjon på hvordan et eple oppleves.

Når de unge bare så på bilder av eplene, vant de utenlandske på både utseende og farge. Men på smak havnet importeplene på en klar sisteplass

Mads Erling Pedersen, Nofima

– Vi har også spurt hvor ofte du spiser epler. De som spiser oftest, er de som går på ungdomsskolen. Så synker det drastisk på videregående. Det går opp igjen ved høyere studier, men ikke helt opp på ungdomsskolenivå, forteller Mads Erling Pedersen.

Den nye sorten Lady Oy er best på smak, ifølge Nofimas ferske undersøkelse.

Nye Lady Oy fra Graminor

Den klare vinneren i testen, den får du neppe tak i butikkene riktig ennå. Lady Oy er en helt ny sort som Graminor har utviklet på Njøs. 

Pedersen sammenligner dem med Pink Lady. De røde eplene ligger høyt oppe på listen over utseende og farge, men først og fremst smaker de klart bedre enn de andre sortene.

De andre sortene er nyutviklede Fonn og Halo, i tillegg til bedre kjente Rød Aroma og Rubinstep. Og dessuten, altså, importerte Royal Gala.

Nå er spørsmålet om det er mulig å få dem som skal kjøpe epler, til å være bevisste på hva de egentlig vil ha. 

– Hvis vi ønsker å få opp salget av norske epler, samtidig som Royal Gala ser mer fristende ut – hvor mange ungdommer og voksne er det som ser under eplet og ser at det er norsk og smaker godt? spør Mads Erling Pedersen retorisk.

Nofima i korte trekk

  • Nofima er et næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
  • Instituttet leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
  • Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
  • Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har for tiden rundt 390 ansatte.
Powered by Labrador CMS