Digitalisering

Reparasjon av tøy
Flere av Norges fremste sportsmerker er i gang med å utvikle en felles tjeneste for reparasjon av turtøy.

Sportsbransjen vil gjøre det enklere
å få reparert turtøy

Flere av Norges fremste sportsmerker er i gang med å utvikle en felles tjeneste for reparasjon av turtøy. Skismøringsprodusenten Swix er først ute med en pilot.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom 2023 har noen av de fremste merkevarene i sportsbransjen samarbeidet om å løse flere av utfordringene rundt reparasjon av tekstiler, og finne felles skalerbare reparasjons- og pantetjenester for å øke levetiden på turtøy. 

Digital bestilling

Nå er altså den første piloten lansert. Swix går i bresjen for å vise at det er mulig å digitalisere store deler av prosessen. 

Målet er å tilrettelegge for at kunder enkelt skal kunne få plaggene sine reparert gjennom lønnsomme sirkulære og digitaliserte tjenestemodeller for merkevarene. 

Piloten er støttet av Handelens Miljøfond. Gjennom pilotprosjektet samles innsikt og læringer som skal bidra til at tjenesten kan rulles ut i store deler av sportsbransjen, opplyser Swix. 

Skal løse kundens frustrasjoner

Forbrukerundersøkelser i prosjektet har vist at forbrukere synes det er «kjedelig, et tiltak eller stressende» å få plaggene sine reparert. 

Forbrukeren synes det er vanskelig å orientere seg i mulighetene for reparasjon, og er ofte usikre på hvor de skal henvende seg. 

Det dukker opp mange spørsmål som forblir ubesvart. Og når de først sender plaggene sine til reparasjon, savner de informasjon underveis om plaggets reparasjonsstatus, kom det fram. 

Forbrukere ønsker også reparatører som er godkjent av merkevarene slik at de føler seg trygge på at jobben utføres med riktig kompetanse og rett utstyr.

På den positive siden viser undersøkelsene at en stor del av forbrukere har høy grad av tillit til sportsmerkene, og at de fleste ønsker å reparere plagg med høy kvalitet, i høyere prisklasser. 

Forbrukere ønsker også reparatører som er godkjent av merkevarene slik at de føler seg trygge på at jobben utføres med riktig kompetanse og rett utstyr.

Reparasjon tenkt inn i designfasen

Swix jobber kontinuerlig med å utvikle plagg som skal ha lang levetid. Allerede i design- og produktutviklingsfasen implementeres tekniske løsninger som gjør reparasjon enklere. 

Det er Swix som investerer i innovasjon, materialer og flerbruk gjennom sesongløst design. 

Sports- og friluftstøy består av kompliserte, tekniske plagg i materialer og design som krever spesifikk fagkunnskap for reparasjon. Plaggene er ofte kostbare, og vanskelige for forbrukere å reparere selv på grunn av de tekniske detaljene. 

Mange av de små reparasjonsstedene mangler kompetanse og utstyr for å håndtere denne type tøy, og det er vanskelig for forbrukerne å orientere seg om hvem de kan henvende seg til.

I dag er reparasjonsbransjen svært sammensatt og uoversiktlig. Den består av store bedrifter som selv har reparasjonstjeneste, men der reparasjon kun er en liten del av virksomheten, og de små og lokale bedriftene der svært få har digitalisert tilbudet sitt.

Felles er at det er kostbart og ressurskrevende å drive egne reparasjons- og pantetjenester. En fungerende tjeneste trenger godkjennelse og ekspertise fra sportsbransjen selv, som i tillegg er viktig for forbrukerens kvalitetsgaranti.

Dagens løsninger et tidssluk

Piloten ser på hvordan reparasjonskostnadene kan minkes gjennom effektive, digitale kommunikasjonsprosesser. 

Spesielt hos merkevarenes kundeservice og hos reparasjonsstedene, men ikke minst hvordan kundetilfredsheten er forventet å øke gjennom at de som sender plaggene sine til reparasjon, får god informasjon underveis om plaggets reparasjonsstatus. 

Piloten ser på hvordan reparasjonskostnadene kan minkes gjennom effektive, digitale kommunikasjonsprosesser.

– Å løse de strukturelle, økonomiske utfordringene vil være enormt ressurskrevende for den enkelte merkevare alene. Derfor er det helt avgjørende at merker som vanligvis konkurrerer, går sammen for å løse utfordringene, sier Elin Carlsen, NF&TAs prosjektleder for piloten. 

Nå sitter aktører som Stadion, Bergans, Helly Hansen, Active Brands, Brav, Viking og Alfa rundt samme bord for å finne felles løsninger, så hele bransjen blir bedre rigget for å møte produsentansvarsordningen som kommer, understreker hun.

Fortsatt manuelt i dag

I dag håndteres mange deler av reparasjonsløpet fortsatt manuelt. Det er tidkrevende for merkevare og reparatør, mens kunden savner informasjon. 

I den nye, digitaliserte løsningen vil forbrukeren lett få tilgang på informasjon om hva slags reparasjon som er tilgjengelig, hva den vil koste, hvor lang tid det vil ta, og få muligheten til å spore produktet underveis. 

Reparasjonssenteret vil få viktig informasjon om type produkt og skade, og behov for bestilling av reservedeler, og kan enklere planlegge kompetansebehov, tidsbruk og kostnader. 

Kommende EU-krav

EU har varslet at det vil komme krav til retten til reparasjon og tilrettelegging for sirkularitet. 

Initiativet betyr at produsenter må sikre at produkter blir enklere å reparere. EU ønsker at forbrukere skal kunne kreve reparasjon eller erstatning for produkter som går i stykker innen garantiperioden. 

Lovforslaget er ennå ikke formalisert, men det viser at tilrettelegging for reparasjon er noe bransjen må forberede seg på, mener de norske aktørene.

Styringsgruppen i prosjektet består av:

  • Bergans
  • Helly Hansen
  • Alfa
  • Inmeta
  • Norsk Sportsbransjeforening
  • NF&TA (Linda Refvik har rollen som prosjekteier).

 Og prosjektgruppen består av disse:

  • Brav
  • Active Brands
  • Skogstad
  • Viking
  • Stadion
  • Vandre
  • Reform Projects (Elin Carlsen har rollen som prosjektleder).
Powered by Labrador CMS