Tredje i sitt slag
Norsk deltakelse på Grüne Woche i Berlin under evaluering
Landbruks- og matdepartementet har gitt Innovasjon Norge i oppdrag å sørge for en evaluering av Norges deltakelse i den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin. Leveringsfrist er 20. januar neste år, mens messen pågår.
Som Økologisk24 meldte i mai i år, ble partene i årets jordbruksoppgjør enige om å se nærmere på norsk deltakelse i stormessen i den tyske hovedstaden etter koronapandemien.
Deltakelsen er organisert som et prosjekt og finansieres over jordbruksavtalen, som en del av «Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping». Landbruks- og matdepartementet er prosjekteier, mens Innovasjon Norge står for den praktiske gjennomføringen og koordinerer hva som skjer på den norske paviljongen under messen i Berlin.
Snart er det igjen tid for en ny utgave av Internationale Grüne Woche, nærmere bestemt fra 17. til 26. januar 2025.
For norske matprodusenter over hele landet har mat- og reiselivsmessen vært en viktig møteplass og et utstillings- og testarena i over 30 år. Deltakelsen er en del av de etablerte profileringstiltakene for norsk landbruk og norsk mat, understreker Innovasjon Norge.
Tredje i sitt slag
Den pågående evalueringen er den tredje i sitt slag, etter 2012 og 2017.
Det er Oxford Research og Samfunnsøkonomisk Analyse samarbeider om den akkurat nå. Fristen for å levere den til Landbruks- og matdepartementet, er satt til 20. januar, opplyser Herman Ringstad, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Innovasjon, på forespørsel fra Økologisk24.
Leveringsfristen utgår altså mens den neste messen pågår i den tyske hovedstaden.
Poenget med evalueringen er å finne ut om Norges deltakelse gir valuta for pengene. Departementet ønsker blant annet svar på følgende spørsmål:
- I hvilken grad har Grüne-Woche-prosjektet bidratt til å nå målene som er satt for messedeltakelsen?
- I hvilken grad har det bidratt til langsiktig nettverksbygging og samarbeid på tvers av regioner, fylker og næringer, og mellom nasjonale aktører?
- Er Grüne Woche fortsatt en egnet arena for å styrke Norges omdømme og videreutvikle landet som matnasjon?
- Er ressursbruken i prosjektet i samsvar med nytteverdien?
- Finnes det arenaer i Norge, nasjonalt eller regionalt, som kan ivareta hele eller deler av dagens satsing?
- Hvilke eventuelle endringer av Grüne-Woche-prosjektet bør gjøres for å bedre måloppnåelsen for messedeltakelsen, innretningen av prosjektet, og framtidig ressursbruk?