Stiftelsen Norsk Mat mener at det er naturlig å innlemme norsk sjømat som egen matkategori i merkeordningen Nyt Norge. Bildet er fra skreifisket utenfor Vesterålen.

Stiftelsen Norsk Mat

Åpner for merking av norsk sjømat under Nyt Norge-paraplyen

Stiftelsen Norsk Mat beveger seg definitivt ut i nytt farvann når den åpner for at norsk sjømat blir egen kategori i merkeordningen Nyt Norge. Håpet er at alt er på plass til skreisesongen åpner våren 2026.

Publisert Sist oppdatert

Anne Mette Johnsen, konstituert administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, slapp nyheten under frokostmøtet på Kulturhuset. Før jul vedtok nemlig styret i stiftelsen å åpne for merking av norsk sjømat som en ny kategori under den kjente ordningen Nyt Norge – Norges offisielle opprinnelsesmerke.

Nyt Norge i korte trekk

  • Nyt Norge er det offisielle opprinnelsesmerket for norsk mat, drikke, blomster og planter.
  • Merkeordningen skal gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken. 
  • Nyt Norge garanterer at råvarene er norske, at produsenten/bonden har fulgt strenge norske regler og kan dokumentere det, og at maten er produsert og pakket i Norge.
  • Nyt Norge forvaltes av den uavhengige Stiftelsen Norsk Mat.
  • Den har også ansvaret for Kvalitetssystemet i landbruket (KSL), som er en viktig del av grunnlaget for Nyt Norge. 
  • Hovedregelen er at råvarene skal ha 100 prosent norsk opprinnelse.
  • Men fordi Norge av klimatiske grunner ikke kan produsere alle råvarer selv, vil råvarekravet bli satt noe lavere for enkelte sammensatte produkter og produkter med høy foredlingsgrad. 

Kilde: Stiftelsen Norsk Mat

Norsk fisk og all annen norsk sjømat finnes i dag ikke under merkeordningen Nyt Norge som oppfattes av forbrukerne som et kvalitetsstempel på norske matprodukter. Det interessante er imidlertid at hele 26 prosent allerede tror at norsk fisk er Nyt Norge-merket, fortalte Johnsen under frokostseminaret.

Det er den altså ikke, men utgangspunktet virker utvilsomt lovende.

Utvalgsforslag fra 2022

Forslaget for å inkludere norsk sjømat i Nyt Norge-ordningen ble fremmet av Tveiterås-utvalget som sto bak rapporten «Grønn verdiskaping og økt bearbeiding i sjømatindustrien». Den ble overlevert Nærings- og fiskeridepartementet 8. mars 2022, altså for snart tre år siden. 

– Håpet er at vi får lansert Nyt Norge for norsk sjømat i skreisesongen 2026, sa Anne Mette Johnsen som selv er fra Vesterålen. 

I løpet av våren 2026, med andre ord.

Arbeidet med å la norsk sjømat bli del av merkeordningen, har allerede kommet i gang. Det skal ledes av Ole Erik Tronslien Lunder, fagsjef for bærekraft og kvalitet i Stiftelsen Norsk Mat. 

Så langt er arbeidsgruppen i «innsiktsfasen», for det er mange spørsmål som må avklares først.

Hvilke sett av kvalitetskrav skal stilles for merkeutdeling innen norsk fisk og oppdrett? Hvilke produsenter vil være aktuelle? Hvordan skal kategoriordningen finansieres? Hvilket geografisk (fiske)område skal merkeordningen gjelde for? Og hvordan skal ordningen forvaltes, rent teknisk sett?

Norsk-stempel på hele verdikjeden

Ole Erik Tronslien Lunder understreker at fisk og all annen sjømat er høsting av en fornybar ressurs, og at fisk er en naturlig matkategori å få kvalitetsmerket. 

Når det kommer til kravene som skal stilles til produsentene, er fagsjefen veldig klar.

– Det må være fisk fanget i norsk farvann. Fiskeproduktene skal være bearbeidet og pakket i Norge. Bedriftene skal følge norske lover og regler, tilsvarende kvalitetskravene som gjelder for norsk landbruk, understreker Ole Erik Tronslien Lunder som snart selv skal gjøre bonde av seg når han overtar en gård.

Og ikke minst:

– Gjennom Nyt Norge-merket fremmer vi ikke bare norske produkter, men også norske arbeidsplasser. Det gjelder også fiskenæringen, fremhever han.

Fagsjefen viser til at sjømat er en kjempeviktig næring for Norge og har tro på at det er synergieffekter å hente gjennom et blå-grønt samarbeid, altså fisk og landbruk. 

Også når det kommer til norsk dyrevelferd, skyter han inn.

Omdømmet

Ole Erik Trondlien Lunder og Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat håper at Nyt Norge-merket kan settes på norsk sjømat i løpet av våren 2026.

Stiftelsen Norsk Mat har allerede «loddet» stemningen i bransjen for å innlemme norsk sjømat i merkeordningen Nyt Norge og derved gitt den et kvalitetsstempel, og responsen har vært positiv, sier Anne Mette Johnsen.

– Dere er ikke bekymret for at for eksempel problemene i norsk fiskeoppdrett kan skade merkeordningen Nyt Norge?

– Nei, det tror jeg ikke. Vi er klar over problemene innen fiskeoppdrett. Én av våre forbrukerundersøkelser viser at fiskeprodukter styrkes ved å merke dem med Nyt Norge og at det ikke vil skade omdømmet til merket, svarer den konstituerte administrerende direktøren.

Langtidsmålet for Nyt Norge-merket er også klart, forresten. 

– Og det er å få ett merke for all norsk mat, sier Johnsen.

Powered by Labrador CMS