Landbruksdirektoratet
Bruk av analysebyrå en aktuell løsning for å sikre bedre øko-rapportering
Landbruksdirektoratet jobber med å forbedre statistikkgrunnlaget for produksjon og omsetning av økologisk mat. – Bruk av analysebyrå er en aktuell løsning, men ressursbruk og finansiering er foreløpig ikke avklart, sier rådgiver Mikael Meland Leksen til Økologisk24.
Etter at Landbruksdirektoratet hadde presentert sin statistikk over produksjon og omsetning av økologiske jordbruksvarer for 2023 i midten av mars, var både Økologisk Norge og Kolonihagen nokså kritiske.
Mens førstnevnte mente at øko-tallene ikke gir et korrekt bilde av markedssituasjonen, mente Arnt Ove Dalebø Englund, innovasjonsdirektør i Kolonihagen, at direktoratets statistikk gir et feilaktig bilde av hvordan økologisk matproduksjon i Norge faktisk utvikler seg.
I møtet med bransjen fikk vi bekreftet betydningen av omsetningstallene i dagligvarehandelen, og hvor viktig det er at disse reflekterer det faktiske økologiske markedet i Norge
Mikael Meland Leksen, rådgiver i Landbruksdirektoratet
I mai inviterte Landbruksdirektoratet til dialog om rapporteringen av øko-tallene, med løfte om å lytte til innspillene. Siden det har direktoratet sett på hva som må til for å sikre bedre tall over produksjon og omsetning av økologiske jordbruksvarer i Norge.
De siste årene har Landbruksdirektoratet innhentet tall for omsetningen av økologiske varer direkte fra de tre største dagligvarekjedene.
Den ble målt i verdi og ikke i mengde, altså volum, noe som både Økologisk Norge og Kolonihagen var kritisk til fordi tallene da ikke sa tilstrekkelig nok om produksjon og antall solgte varer etter kategori.
– I møtet med bransjen tidligere i år fikk vi bekreftet betydningen av omsetningstallene i dagligvarehandelen, og hvor viktig det er at disse reflekterer det faktiske økologiske markedet i Norge, svarer rådgiver Mikael Meland Leksen på spørsmål fra Økologisk24 som er én av flere som står bak de årlige øko-rapportene.
Landbruksdirektoratet har siden det sett på hvordan statistikkgrunnlaget for økologisk produksjon og salg i Norge kan forbedres.
– Bruk av analysebyrå er en aktuell løsning, men vi må ta en helhetlig vurdering både med tanke på ressursbruk og finansiering. Dette er foreløpig ikke avklart, opplyser Meland Leksen.
Rådgiveren legger til at Landbruksdirektoratet også ønsker å styrke rapporteringen av tall fra andre salgskanaler enn dagligvarekjedene. Særlig storhusholdning og direktesalg er viktige markeder, understreker Mikael Meland Leksen.
I tillegg har direktoratet ambisjoner om å hente inn kvalitative data fra relevante aktører slik at det får et bedre kunnskapsgrunnlag for analysene.
Allerede fra 2025 av
– Vi ønsker å få til en bedre rapportering for øko-markedet allerede fra 2025 av, sier Meland Leksen.
– Vi vil gjøre så godt vi kan, men er også avhengige av velvillige informasjonskilder ute i bransjen for å lykkes med det, poengterer han.