Mattilsynet har undersøkt innholdet av både uønskede stoffer og næringsstoffer i grønnsaker fra norske butikker.
Mattilsynet har undersøkt innholdet av både uønskede stoffer og næringsstoffer i grønnsaker fra norske butikker.

Dagligvarer

Crazy weekend-kampanje ga pent salgsbyks for økologisk frukt og grønt

Crazy Weekend-kampanjen, som Rema 1000 kjørte den første helgen i det nye året, resulterte i et kraftig salgshopp for frukt og grønt. Og den førte også til en pen omsetningsøkning for økologisk. 

Publisert Sist oppdatert

Kundenes nyttårsforsett om å spise sunnere, kombinert med priskutt på sunne varer, funker bra for salget. Dagligvarekjeden startet året sunt og offensivt med Crazy Weekend-kampanje, med 50 prosent priskutt på fem utvalgte frukt og grønt. 

Responsen fra kundene lot ikke vente på seg, skriver Rema 1000 i en pressemelding. Salget økte nemlig med hele 22 prosent på frukt og grønt i uke én, målt mot samme tidsperiode i 2023. 

Omsetningen økte også med over to prosent sammenlignet med en lignende kampanje i 2024, fremhever Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør hos Rema 1000.

– De største driverne på salgsøkningen var frukt og grønt som var involvert i Cræzy Weekend-kampanjen, sier Pia Mellbye som er salgs- og markedsdirektør i Rema 1000.

De sunne kampanjevarene sto alene for rundt 3,5 prosent av den totale omsetningen. Det var særlig frukt kundene valgte i stort omfang, her var økningen i salget mot fjoråret på hele 28 prosent.

Økt salg av øko-bananer, paprika og purre

Økologisk24 ba Rema 1000 om å finne fram salgstall for økologisk frukt og grønt. Det gjorde de.

Det viser seg at også økologisk frukt og grønt gjorde et pent byks oppover i løpet av den første helga i januar.

– De største driverne på salgsøkningen var frukt og grønt som var involvert i Cræzy Weekend-kampanjen, men vi ser også en god økning i salget på for eksempel økologisk banan, søt paprika og purre, opplyser Pia Mellbye.

Omsetningen av økologisk banan økte med 19 prosent, søt paprika med 33 prosent og purre med 20 prosent, sammenlignet med samme periode i 2024. Hvilket salgsvolum det er snakk om, fikk Økologisk24 imidlertid ikke vite.

Mellbye lover flere kampanjer på sunne matvarer gjennom 2025. 

Ifølge Rema 1000s egen helseundersøkelse, som Norstat har gjennomført blant et representativt utvalg, sier én av tre at de ønsker å spise mer grønnsaker, for å få et sunnere kosthold.

Powered by Labrador CMS