Analysesjef Tore Angelsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) la frem gode nyheter i dag.
Analysesjef Tore Angelsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) la frem gode nyheter. Nordmenn har begynt å spise mer frukt og grønt.

Gladnyhet

Forbruket av frukt og grønt stiger for første gang på fem år

En god nyhet både for folkehelsen og dagligvarebransjen: Etter vedvarende nedgang og et elendig fjorår, stiger forbruket av frukt og grønnsaker kraftig, viser en fersk kartlegging.

Publisert Sist oppdatert

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) presenterte under fagdagen sin svært positive forbrukstall for frukt og grønnsaker:

  • Gjennomsnittlig inntak av frukt og grønt har økt fra 2,9 porsjoner i fjor til 3,3 porsjoner i år.
  • Andelen av befolkningen som spiser minst 5 porsjoner frukt og grønt om dagen har økt fra 18,6 prosent i fjor til 24,5 prosent i år.

Undersøkelsen viser også at prisen på frukt og grønt har mindre påvirkning på forbrukernes valg, til tross for dyrtid og kraftig prisvekst som er negative effekter av koronaårene

Tallene er hentet fra den ferske undersøkelsen «5 a day Europe», som Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har gjennomført hvert år siden 2017. 

Undersøkelsen er i år utført av Kantar og kartlegger forbruket av frukt, bær og grønnsaker i ulike europeiske land.

Norge har den største økningen i forbruk, sammenlignet med andre europeiske land.

Flere årsaker

– Dette er gledelige tall etter mange år med negativ utvikling. Vi tror den positive utviklingen delvis skyldes økt bevissthet rundt nye nasjonale kostråd, der anbefalingene for frukt og grønt ble oppjustert til minst 5, og helst 8 porsjoner om dagen, skriver analysesjef Tore Angelsen i OFG i en pressemelding. 

I tillegg til økt presseomtale for de nye kostrådene, har aktører i den grønne verdikjeden samlet kreftene for å gjennomføre koordinerte påvirkningstiltak for å få forbrukere til å spise mer frukt og grønt. 

Roser kjedene

En samlet grøntnæring står bak prosjektet «Grøntløftet» som ble lansert samtidig med nye kostråd og der formålet er å få forbrukere til å spise i tråd med kostrådet for frukt og grønt.

– Coop, Norgesgruppen og Rema 1000, med andre aktører, har lansert egne store kampanjer for å øke salget av frukt og grønt. Den massive innsatsen kan også ha medvirket til positiv effekt på forbrukernes valg, sier Angelsen. 

Undersøkelsen viser også at prisen på frukt og grønt har mindre påvirkning på forbrukernes valg, sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i 2023, og det til tross for dyrtid og kraftig prisvekst som er negative effekter av koronaårene.

Det at frukt og grønt er norskprodusert, er igjen blitt viktigere, mens pris har fått mindre betydning.

Tor Angelsen, analysesjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt

Konserndirektør Trude Sleire i Bama gleder seg også over tallene:

– Vi er i veldig fornøyde med at inntaket nå øker. Det er et godt stykke igjen til vi når målet om minst 5 og helst 8 om dagen, men vi skal stå på videre for ytterligere økning de neste årene, sier hun.

Prisen betyr mindre

– Nå ser det ut som om trenden har snudd når det gjelder pris. Det at frukt og grønt er norskprodusert, er igjen blitt viktigere, mens pris har fått mindre betydning, sier Angelsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt.  

– Folk flest er kanskje mer optimistiske når det gjelder egen økonomi fremover. Det kan nå se ut som om vi er tilbake til normalen. Det er gledelig, og vi håper denne positive trenden vil fortsette i årene fremover, legger han til. 

Powered by Labrador CMS