Storstilt butikk-kampanje
«Handla ekologiskt» slår an
Den svenske øko-kampanjen har kommet godt i gang. Nå jobbes det for fullt med sosiale medier og annen målrettet promotering. Godt over 100.000 unike brukere har allerede vært innom nettsiden Handla ekologiskt, forteller prosjektleder Marika Berglind-Ekman.
Som Økologisk24 tidligere har skrevet, er over 120 svenske ICA-butikker blitt rustet opp med en fargesprakende, godt synlig kampanje: «Handla ekologiskt – inga konstigheter».
Hensikten er opplagt, nemlig å få flere til å handle økologisk mat.
Kampanjen startet 1. november og varer ut måneden. Øko-satsingen er massiv og gjennomtenkt. Den går ikke bare i over 120 fysiske ICA-butikker, men også i online-butikk og ulike sosiale-medier-kanaler.
Årets butikkampanje er siste del av et treårig prosjekt som på en ny, kreativ måte sprer kunnskap om hva kundene får, og bidrar med, når de velger økologisk mat.
Bruker innovative grep
Gjennom prosjektet utvikles innovative metoder som skal hjelpe matbutikkene å løfte fram økologiske produkter og øke deres synlighet på kreative måter.
Bak storsatsingen står Organic Sweden og de økologiske bransjeorganisasjonene Pro Luomu i Finland, Bionext i Nederland og BioForum i Belgia.
Det overordnede virkemiddelet som brukes, er «nudging organic», dulting på godt norsk. Nudging innebærer kort forklart små, men effektive grep for å påvirke menneskers valg og adferd.
Det är en missad möjlighet att inte satsa på ekologiskt. Konsumenter är heller inte så priskänsliga som vi tror.
Karl Anton Järild, Organic Sweden
Ved å plassere og fordele såkalte «nudges» på strategiske plasser i butikkene, hjelpes kunden i sitt valg av varer. I dette tilfellet økologiske. Allerede små grep kan ha stor effekt på kundenes kjøpeadferd, har det vist seg.
Noen dager inn i butikkampanjen jobbes det for fullt med sosiale medier, annonsering og annen promotering, forteller Marika Berglind-Ekman, prosjektleder for Nudging Organic/Handla ekologiskt-kampanjen til Økologisk24.
Bra respons allerede
Responsen så langt er (overraskende) stor, i alle fall sett gjennom norske briller. Godt over 100.000 unike, digitale brukere etter fire kampanjedager må kunne defineres som imponerende. Over 1 million visninger svekker ikke akkurat det gode inntrykket.
Hvordan dette til slutt vil slå ut på salget, gjenstår å se. Når det gjelder omsetningstall fra eksperimentbutikkene, så ventes de ikke før i midten av desember, sier Marika Berglind-Ekman.
Både kampanjetype og butikkeksperimentene har ført til meget respektable omsetningstall for økologiske matvarer. Statistikken for både 2022 og 2023 er nemlig hyggelig lesning.
Her noen tall for utvalgte matkategorier, levert av Karl Anton Järild, strategisk kommunikasjonsrådgiver i Organic Sweden:
2022:
Økologisk havregryn: 65 prosent økning i antall solgte varer
Økologisk fruktdrikke: 164 prosent (!) økning i antall solgte varer
2023:
Økologisk melk: 27 prosent økning i antall solgte varer
Økologisk havregryn: 83 prosent økning i antall solgte varer
- Hvis du ønsker å vite mer om kampanjenes salgseffekt i 2022 og 2023, så finner du rapportene her.
I forrige uke skrev Økologisk om Økologisk Norges forgjeves forsøk om å få norske dagligvarekjeder med på lignende kampanjer for økologisk mat.
– Vi har ikke lykkes med å få til et slikt samarbeid med noen av dagligvarekjedene i Norge, medga Kari Marte Sjøvik, fungerende daglig leder i Økologisk Norge.
– Det er en tapt mulighet når det ikke satses på økologisk, reagerte Karl Anton Järild på Linkedin.
«Kundene er heller ikke så følsomme for pris som vi tror. Mye handler om hvordan kundeservicen er utformet, og hvordan øko-produktene presenteres», skrev han.