Kari Marte Sjøvik i Økologisk Norge:
– Har ikke lykkes med å få til et slikt samarbeid med noen av dagligvarekjedene
Økologisk Norge har stor sans for den svenske øko-kampanjen, men erkjenner at realiteten er en annen i Norge. – Vi ønsket å gjennomføre noe liknende, men har dessverre ikke lykkes med å få til et samarbeid med noen av dagligvarekjedene i Norge så langt, sier Kari Marte Sjøvik.
Økologisk24 skrev i går om den storstilte butikk-kampanjen «Handla ekologiskt – inga konstigheter» i Sverige. Den starter 1. november, varer ut måneden og skal få fart på økosalget hos «söta bror».
Over 120 svenske ICA-butikker rustes for tiden opp med en fargesprakende, og dermed godt synlig kampanje. Den kjøres både fysisk i butikkene, i online-butikk og ulike sosiale-medier-kanaler. Det er blant annet Organic Sweden som står bak.
I tillegg er det blitt laget en egen nettside: handlaekologiskt.se.
Det vi har av prosjektmidler i Norge er bare småpenger. Jeg tror at det på sikt vil være vanskelig å konkurrere mot økt import av økologiske varer hvis vi ikke øker satsingen
Kari Marte Sjøvik
Hensikten er todelt: nemlig å få flere til å handle økologisk mat – og formidle mer kunnskap om fordelene av økologisk matproduksjon og forbruk.
Kari Marte Sjøvik, fungerende daglig leder i Økologisk Norge, mener at slike butikk-kampanjer, med økt synlighet og formidling av kunnskap om øko, er veien å gå.
– Vi vet at slike kampanjer også virker på økoforbrukeren. Slik sett kommer det ikke som en overraskelse, svarer hun på spørsmål fra Økologisk24.
– Et samarbeid med flere aktører kunne også ha hjulpet dagligvarebransjen i Norge med å forklare kunden hvorfor de bør velge økologisk. For som med alle andre varer, er det behov for økt kjennskap og synlighet om kunden skal velge økologisk, er Sjøvik klar på.
– Jeg mener at Økologisk Norge kan være med på å løfte kunnskapen internt hos dagligvarekjedene på hvordan og hvorfor de skal selge øko til forbrukeren. For det er viktig med kunnskap om hva økologisk er hvis økologiske matvarer skal selge bedre også i Norge, legger hun til.
Sjøvik forteller at Økologisk Norge har vært i dialog med Organic Sweden tidligere, både i forbindelse med det pågående nudging-prosjektet og andre butikk-kampanjer som svenskene har gjennomført.
Det har vist seg å være vanskelig å få til noe lignende her hjemme.
– Vi ønsket å gjennomføre noe liknende i Norge, men har dessverre ikke lykkes med å få til et samarbeid med noen av dagligvarekjedene i Norge per dags dato, medgir Økologisk Norges fungerende daglige leder.
Noe av årsaken til det kan være at det er en utbredt oppfatning i Norge om at forbrukeren mener at norsk, konvensjonell mat er god nok.
– Da er det nødvendig å forklare forbrukeren hvorfor vi mener at de skal velge økologisk – og ikke minst hvorfor øko-varene faktisk er en god del dyrere enn de konvensjonelle, mener Kari Marte Sjøvik.
– Hva ligger i merprisen, og hva betaler du, og får, med denne merprisen? Det er de store spørsmålene som den norske forbrukeren må få svar på dersom vi vil at de skal velge mer økologisk framover, understreker hun.
Sjøvik viser til at EU har satt av store summer til markedsføring av økologiske varer, nettopp for å få til både økt salg nasjonalt i de ulike medlemslandene og eksport av øko-produkter.
Det må vises hva forbrukeren betaler mer for hvis vi skal greie å øke øko-salget. Så lett og så vanskelig er det faktisk
Kari Marte Sjøvik
– Det vi har av prosjektmidler i Norge er bare småpenger. Jeg tror at det på sikt vil være vanskelig å konkurrere mot økt import av økologiske varer hvis vi ikke satser mer på å øke kjennskapen om norske, økologiske varer, og da særlige fordelene deres, poengterer Sjøvik.
Hun forteller at Økologisk Norge nylig var invitert til nordisk øko-debatt under Nordic Organic Food Fair i Stockholm. Der var blant annet også Organic Sweden og finske Luomi med.
– Det er helt klart at Norge er en sinke når det gjelder omsetning av økologisk mat, sammenliknet med våre naboland. Paneldeltakerne var helt enige i at det må løftes fram fordelene med økologisk dersom vi skal få forbrukeren til velge et dyrere alternativ som jo økologisk er, sier Kari Marte Sjøvik til Økologisk24.
– Det må vises hva forbrukeren betaler mer for hvis vi skal greie å øke øko-salget. Så lett og så vanskelig er det faktisk, understreker Økologisk Norges fungerende daglige leder.