2022 endte med en rekordproduksjon av økologisk korn.

Høstkampanje om norsk økologisk korn med budskap til bønder og forbrukere

Høstkampanjen til økologisk.no og Landbrukets Økoløft har korn som tema. Norsk økologisk korn. Budskapet rettes mot både bønder og forbrukere.

Publisert Sist oppdatert

Kampanjen går allerede for fullt og varer ut november. Dens overordnede mål er å skape engasjement rundt norsk bærekraftig kornproduksjon og selvforsyning.

Hensikten er å øke forbrukeres kjennskap og kunnskap til norsk økologisk korn. Samtidig oppfordres norske bønder til å lære mer om bærekraftige og lønnsomme dyrkningsmetoder. 

Fakta om tidligere kampanjer

  • Økologisk.no og Landbrukets Økoløft har samarbeidet om felles kampanjer siden 2020. 
  • Disse er blitt kjørt hver høst, med både bønder og forbrukere som målgrupper. 
  • Økoløftet og økologisk.no har spleiset på produksjonen, mens økologisk.no har stått for distribusjonen.
  • Tidligere temaer har blant annet vært de økologiske prinsippene, og klima og miljø.

– Støttebudskapet er norsk selvforsyning og mattrygghet, forklarer Morten Nymoen. Han er fagansvarlig for økologi i Stiftelsen Norsk Mat og nettredaktør for økologisk.no. Nettstedet er en kunnskapsbank om økologisk matproduksjon.

Målgruppene for årets kampanje er bønder som er nysgjerrige på å legge om til økologisk korn og forbrukere som ønsker seg mer norsk økologisk korn.

Årets tema er nok ikke tilfeldig valgt. I de ferske nasjonale kostrådene understrekes det nemlig blant annet at «økt bruk av økologiske metoder i korndyrking kan redusere de negative miljøeffektene av intensiv kornproduksjon».

– Strategien for norsk økologisk landbruk er å stimulere til økologisk produksjon som er etterspurt i markedet. Samarbeidskampanjen svarer på dette ved å skape engasjement, vise muligheter og bygge kunnskap hos både bønder og kundene deres, understreker Morten Nymoen. 

Virkemidlene som tas i bruk overfor øko-bøndene og dem som vil legge om til økologisk kornproduksjon:

  • oppfordring til kompetanseheving
  • vekke deres faglige nysgjerrighet
  • oppfordring til å bli mer klima- og miljøvennlig
  • hvordan tjene (mer) penger på økologisk kornproduksjon.
Klipp fra kampanjen. Video: Stiftelsen Norsk Mat

Mer informasjon om sistnevnte finner du i denne rapporten, laget av Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (se sidene 9 til 16).

Budskapet til forbrukerne er tredelt:

Kampanjen kjøres ved bruk av annonser og videosnurter i mainstream nettmedier og sosiale mediekanaler.

Powered by Labrador CMS