Økologisk i butikker
Hyggelig salgsutvikling for økologisk drikke
hos dagligvarekjedene
Både Coop, Meny, Rema 1000 og Kiwi kan vise til økt salg av økologisk drikke så langt i år. Særlig Rørosmeieriets økologiske meieriprodukter begynner å bli populære, ser det ut som.
Ifølge kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny skyldes nemlig mye av veksten en økning i salg av de økologiske melkeproduktene fra meieriet i Midt-Norge.
– Ellers selger vi mye økologisk havredrikk fra Oatly, og fruktdrikken Sprudlande Margaret fra lokalmatprodusent Balholm blir stadig mer populær. I 2023 økte salget av Rørosmelk med 40 prosent, og så langt i år har vi salgsøkning på over 190 prosent mot i fjor, sier Horn Hynne.
Hittil i år er volumandelen økologisk innen kategorien drikke hos Meny på 3,8 prosent, en økning på 2 prosentpoeng fra samme periode i fjor, viser tall fra kjeden.
– Fin utvikling
Også Kiwi har hittil en vekst med Rørosmeieriets melk.
– Økologisk melk har økt med 24 prosent i volum hittil i år. Selv om det vokser mye, står det fortsatt kun for 2,6 prosent av det totale melkesalget vårt. Når det gjelder annen drikke, har vi lite økologisk. Innen kaffe har vi Green World økologisk filtermalt, som har en vekst på 21,6 prosent vekst hittil i år, sier kommunikasjonssjef Nora Mile Helgesen i Kiwi.
De siste 12 månedene, sammenlignet med de 12 foregående månedene, har økologisk melk i Coop en volumvekst på 4,1 prosent, og i søtmelk-kategorien har øko-melk tatt 0,5 prosent i markedsandel.
– Coop er desidert størst i markedet på økologisk melk, og vi omsetter rundt halvparten av all anvendt økologisk melk i Norge. Änglamark Helmelk 1 liter er den mest populære varianten i våre butikker, og den har størst vekst med cirka 25 prosent det siste året, opplyser kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop.
– Vi selger også økologisk saft gjennom vårt sortiment av lokalmat og -drikke. Økologisk drikke innenfor lokalmat er svært lite, men har hatt en fin utvikling. Veksten er 12 prosent så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor, legger han til.
Nye rekorder?
Rema 1000 har opplevd en vekst i den økologiske drikken sparkling fra Kolonihagen.
– Kolonihagen sparkling har hatt kjempevekst siden vi lanserte den. Inspirasjonen bak sparklingserien er franske og italienske limonader; leskende drikker med forfriskende smaker med naturlige ingredienser, sier kategorisjef Anders Brynildsrud i Rema 1000.
I 2021 lanserte Kolonihagen fire smaker i serien sparkling: Sitron, sitron/appelsin, ingefær og rabarbra. I lanseringsåret omsatte Kolonihagen for 21 millioner kroner, og i 2022 økte omsetningen til 37 millioner kroner.
– I 2023 lanserer vi ytterligere en smak, rabarbra/grapefrukt. Total omsetning dette året var 47 millioner kroner. I år har vi erstattet rabarbra med eple/hylleblomst, og hittil i år har vi en volumvekst på 57,2 prosent fra samme periode i fjor. Det ligger med andre ord an til nye rekorder også i år, trorr salg- og markedssjef Benedicte Felix i Kolonihagen.
– Før vi lanserte disse produktene var det mange stemmer som mente vi aldri ville kunne lykkes med å utfordre de store aktørene i denne kategorien. Nå ser vi salgstall vi ikke kunne drømme om, og begynner å få et ordentlig fotfeste både hos forbruker og i butikkhyllene, understreker Felix.