Ingen vet nøyaktig hvor store markedsandeler dagligvarekjedene har av matmarkedet i Norge. Det skal Konkurransetilsynet finne ut av nå

Konkurransetilsynet skal «grave fram» dagligvarekjedenes markedsandeler

Konkurransetilsynet har fått i oppdrag å skaffe seg en oversikt over markedsandelene til dagligvarekjedene i Norge.

Publisert

Det var i slutten av 2022 at analysebyrået NielsenIQ sluttet med å offentliggjøre tallene, og de har ikke vært publisert siden.

Dermed er det ingen byråkrater, politikere, journalister eller vanlige kunder som vet nøyaktig hvor stor markedsandel Norgesgruppen for eksempel har av det norske dagligvaremarkedet nå, skriver Aftenposten.

Handelswatch omtalte endringene først.

Tallene er viktig for at Konkurransetilsynet skal kunne ettergå dagligvarebransjen. 

I statsbudsjettet skriver regjeringen at når NielsenIQ ikke lenger offentliggjør disse tallene, svekker det myndighetenes og kundenes tilgang på viktig informasjon om bransjen.

Coop er blant dem som lenge har ment at disse tallene bør være offentlig tilgjengelig, og kjeden er glad for at regjeringen nå ber tilsynet hente dem inn.

Konkurransetilsynet håper å kunne offentliggjøre tallene på nyåret.

Powered by Labrador CMS