Startup
Lofoten Seaweed jakter nye investorer
Lofoten Seaweed har fått haugevis av utmerkelser og mye oppmerksomhet, men er fortsatt for en startup å regne. Nå ønsker gründerne å rigge tare-selskapet for videre vekst.
– Vi ønsker oss én eller flere investorer som går inn med midler. For å vokse videre, trenger vi å effektivisere produksjonen, og vi ønsker økt innsats på salg, markedsføring og produktutvikling, forteller daglig leder og gründer Angelita Eriksen.
– Hvilken type investorer ser dere for dere?
– Aller mest ønsker vi oss noen som har kompetanse vi mangler, eller kan være døråpnere til nye muligheter. Det kan i seg selv være like verdifullt som penger.
– Dagligvarekjedene er ikke ukjent med å kjøpe seg inn i småskalaprodusenter. Våde Reitan og Norgesgruppen er tungt til stede i storhusholdningsmarkedet og markedet for hotell, restaurant og catering...?
– Det er vi klar over, forsikrer Eriksen.
Må ikke eie alt
– Å hente inn eksterne investorer innebærer at du må redusere din eierandel i bedriften. Hvor stor del av bedriften får man for 10 til 12 millioner kroner?
Veksten skjøt for alvor fart etter koronaen. Da ble folk plutselig mye mer opptatt av lokalmat, bærekraft og økologi
Angelita Eriksen, gründer av Lofoten Seaweed
– Det blir et forhandlingsspørsmål. Men når det er sagt, så er det viktigere for meg at bedriften vokser og lykkes, enn å sitte med hele kaken selv.
– Det er bedre å eie litt av noe stort, enn alt av noe veldig lite?
– Nettopp. Jeg må heller ikke på død og liv være daglig leder. Det finnes sikkert mer egnede folk der ute til det enn meg. Jeg kan gjerne gå inn i en annen rolle, for eksempel som produktutvikler, dersom det er det som skal til for at selskapet tar nye steg, forsikrer Eriksen.
Bredt produktspekter
Angelita Eriksen startet Lofoten Seaweed sammen med newzealandske Tamara Singer i 2018, og har siden jobbet målrettet for å gjøre havets egen grønnsak – taren – til en naturlig ingrediens i maten – det være seg i restauranter og kantiner, eller på kjøkkenet til folk flest.
I dagligvarehandelen finnes flere av produktene hos Meny under «Matskatt»-paraplyen, og ellers hos alle butikkene i Coop Nord som har egen lokalmatavdeling. I tillegg kommer lokale Rema-butikker.
Samtidig jobbes det aktivt med horeca- og storhusholdningsmarkedet, parallelt med eksportmarkedene.
Blant produktene finnes alt fra ferdige tarebaserte krydderblandinger for henholdsvis fisk, kjøtt og grønnsaker, til ulike typer tørkede tareblader, kaviar og hudpleieprodukter – for å nevne noe.
Solid vekst
Siden oppstarten har bedriften fått massiv oppmerksomhet, og har økt bemanningen fra to til seks ansatte, i tillegg til seks sesongarbeidere i forbindelse med innhøstingen. Omsetningen ligger i år an til å lande på rundt 10 millioner kroner, opp fra 7,5 millioner i fjor.
– Vi har hatt vekst år for år, og den har fortsatt til tross for dyrtiden. Det skjøt for alvor fart etter koronaen. Da ble folk plutselig mye mer opptatt av lokalmat, bærekraft og økologi, fastslår Angelita Eriksen.
– Hva skjer om det kommer en stor aktør og plasserer en kjempeordre? Kan dere levere?
– Ja, vi kan skalere opp veldig raskt ved behov. Per i dag er nesten all taren vi bruker villfanget, men vi har en avtale med Lerøy som gjør at vi kan snu oss kjapt. De dyrker tare i samme kvalitet som vi benytter oss av, forteller tare-gründeren.
Selges på Amazon
Dagligvarehandelen treffer Lofoten Seaweed-sjefen på dagligvaremessen Sial i Paris, der hun jobber mot eksportmarkedene. Tareproduktene fra Lofoten selges allerede i mange land, blant annet i Tyskland, Nederland, Japan og USA.
– I USA selger vi i dag gjennom Amazon, men drømmen hadde vært å komme inn i noen butikker, sier Eriksen, som røper at nettopp en amerikansk retailer i high end-markedet var på besøk på standen tidligere på dagen og viste stor interesse for produktene.
Om det fører noe med seg, er for tidlig å si. Men det er i alle fall ingen ting å utsette på besøket til standen på messen. Norsk tare er tydeligvis noe verden er nysgjerrig på.