Gjelder fra 1. juli
Markedsetterforskning vedtatt
Stortinget har vedtatt å innføre markedsetterforskning. Det gir Konkurransetilsynet et nytt verktøy som skal bidra til bedre konkurranse, lavere priser og bedre utvalg i dagligvarebransjen, håper regjeringen.
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) er glad for at Stortinget like før jul vedtok at Konkurransetilsynet snart kan ta i bruk markedsetterforskning.
Regjeringen har over lengre tid ment at konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen ikke er god nok. Den ville derfor gi Konkurransetilsynet flere muligheter til å slå ned på konkurranseproblemer.
Kan gripe inn tidlig
Det nye virkemiddelet, markedsetterforskning, innebærer at tilsynet kan gripe inn i markeder, selv om det ikke er snakk om brudd på konkurranseloven.
– Det vil gi tilsynet et kraftfullt verktøy for å bekjempe alvorlige konkurranseproblemer. Markedsetterforskning kan brukes i alle markeder der konkurransen er eller står i fare for å bli begrenset, som for eksempel i dagligvarebransjen, sier hun.
Dårlig konkurranse fører til økte priser og mindre utvalg. Det merkes på lommeboken til folk hver dag, understreker Myrseth.
Tidligere har ikke Konkurransetilsynet kunnet gripe inn mot konkurranseproblemer, med mindre det er brudd på konkurranseloven, skriver Næringsdepartementet på sine nettsider.
Markedsetterforskning endrer på dette, og innebærer at Konkurransetilsynet, etter en grundig undersøkelse, kan treffe tiltak for å styrke konkurransen hvis det avdekkes alvorlige konkurranseproblemer.
Med det nye verktøyet markedsetterforskning kan Konkurransetilsynet sette inn målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt. Det er viktig for å forebygge at konkurranseproblemer vokser seg store
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap)
– Med markedsetterforskning kan Konkurransetilsynet sette inn målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt. Det er viktig for å forebygge at konkurranseproblemer vokser seg store. Det er bra for forbrukerne, sier Myrseth.
Supplerer 10-punktsplanen for dagligvarebransjen
Markedsetterforskning er et supplement til de eksisterende virkemidlene i konkurranseloven. Verktøyet følger opp regjeringens 10-punktsplan for å bedre konkurranseforholdene i dagligvarebransjen.
Markedsetterforskning kan være inngripende. Det skal derfor være høy terskel for å sette inn tiltak, minner næringsministeren om.
Før tilsynet starter en markedsetterforskning, må det gjennomføre en åpen høring. Konkurransetilsynet skal ha dialog med alle berørte aktører.
Det er viktig for at Konkurransetilsynet skal kunne treffe målrettede og effektive tiltak som er forholdsmessige, og som ikke går lenger enn nødvendig, understreker Nærings- og fiskeridepartementet.
- Etter vedtaket 20. desember i fjor ser konkurranseloven nå slik ut.