Norske dagligvarekjeder tjener fett på potetgull og sjokolade, viser Konkurransetilsynets kartlegging av marginer i bransjer. Illustrasjonsfoto: Evan Amos

Ny kartlegging av marginer på produkter

Matbutikkene tjener mest på snacks, brus og sjokolade

Matkjedene i Norge tjener godt på usunn mat som sjokolade og snacks, men lite eller ingenting på kjøtt. Det er stor variasjon i kjedenes marginer, viser Konkurransetilsynets kartlegging av marginer. 

Publisert Sist oppdatert

Matkjedene hadde bruttomarginer på over 40 prosent på egen sjokolade og snacks i perioden fra 2020 til og med første halvår 2023, ifølge Konkurransetilsynet. På slike varer fra andre leverandører var marginene på over 50 prosent i den nevnte perioden.

For kjøtt, egg og sjømat, derimot, var marginene lave og tidvis negative.

Kjedene tjente mer på sjokolade og snacks enn på kjøtt, sier Beate Milford Berrefjord ved Konkurransetilsynets avdeling for mat, handel og helse.

– Det var stor forskjell i inntjeningen på ulike produkter i dagligvarebutikkene. Kjedene tjente for eksempel mer på å selge sjokolade og snacks enn på å selge kjøtt, sier Beate Milford Berrefjord, direktør ved Konkurransetilsynets avdeling for mat, handel og helse.

Tilsynets marginundersøkelse er gjort på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. 

Noen av konklusjonene er at det varierer mellom varegruppene hvor godt kjedene tar seg betalt, at marginene er vesentlig lavere for kjedenes egne merkevarer (EMV) enn på leverandørenes, og at fra 70 til 95 prosent av driftskostnadene var knyttet til innkjøp av matvarene.

Svak konkurranse i dagligvaremarkedet

Marginrapporten utgjør andre del av en bredere kartlegging av lønnsomheten og konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet. 

Sterk konsentrasjon, høye etableringshindringer og høye priser er blant årsakene til at tilsynet har vurdert konkurransen som svak.

Første del konkluderte med at lønnsomheten jevnt over er høyere enn det man ville kunne forvente i et marked med hard konkurranse.

– Tilsynet har tidligere vurdert at konkurransen i dagligvaremarkedet er svak. Marginstudien gir ikke grunnlag for å endre denne vurderingen. Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet med å bedre konkurransen med full styrke, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

Sterk konsentrasjon, høye etableringshindringer og høye priser er blant årsakene til at tilsynet har vurdert konkurransen som svak.

Vurderer opptrapping av tiltaksplan

– De høye matprisene merkes godt på folks lommebok, sier Cecilie Myrseth og viser til at regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. 

– På sikt kan dette bidra til lavere matvarepriser og bedre utvalg. Nå skal vi gå grundig gjennom undersøkelsen og vurdere om det er funn som tilsier at vi bør oppdatere vår tiltaksplan, sier næringsministeren.

Fakta om dagligvarekjedenes marginer

Gjelder perioden fra 2020 til og med første halvår 2023, da Konkurransetilsynet gjennomførte sin marginstudie på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Bruttomarginene, knyttet til de ulike leverandørenes produktutvalg, var mellom 20 og 60 prosent.

Gjennomsnittlige marginer på kartlagte merkevarer:

  • Sjokolade og snacks: mellom 51 og 56 prosent
  • Alkoholfri drikke: mellom 29 og 36 prosent

Gjennomsnittlige marginer på kartlagte egne merkevarer (EMV):

  • Sjokolade og snacks: mellom 42 og 46 prosent
  • Alkoholfri drikke: mellom 22 og 29 prosent
  • Kjøtt: mellom -4 og 5 prosent
  • Egg: mellom 3 og 17 prosent
  • Sjømat: mellom -5 og 8 prosent

Kilde: Konkurransetilsynet

Marginene var nokså stabile i perioden som ble undersøkt, men viste et svakt fall etter 2021. Dagligvarekjedenes bruttomarginer, knyttet til de ulike leverandørenes produktutvalg, var i perioden mellom 20 og 60 prosent.

Kjedene hadde 12 prosentpoeng lavere margin på egne produkter enn leverandørenes merkevarer. 

Kartleggingen viser imidlertid at kjedene la opp til lav inntjening på enkelte EMV-produkter, noe som bidro til at de samlede marginene for egne merkevarer var så mye lavere enn for merkevareproduktene.

– Kartleggingen gir ikke grunnlag for å si noe om dagligvarekjedene kryss-subsidierer mellom merkevarer og EMV i ulike produktkategorier, sier seniorrådgiver Kathrine Tvedt Lavik i Konkurransetilsynet.

Powered by Labrador CMS