Ny kartlegging av marginer på produkter
Matbutikkene tjener mest på snacks, brus og sjokolade
Matkjedene i Norge tjener godt på usunn mat som sjokolade og snacks, men lite eller ingenting på kjøtt. Det er stor variasjon i kjedenes marginer, viser Konkurransetilsynets kartlegging av marginer.
Matkjedene hadde bruttomarginer på over 40 prosent på egen sjokolade og snacks i perioden fra 2020 til og med første halvår 2023, ifølge Konkurransetilsynet. På slike varer fra andre leverandører var marginene på over 50 prosent i den nevnte perioden.
For kjøtt, egg og sjømat, derimot, var marginene lave og tidvis negative.
– Det var stor forskjell i inntjeningen på ulike produkter i dagligvarebutikkene. Kjedene tjente for eksempel mer på å selge sjokolade og snacks enn på å selge kjøtt, sier Beate Milford Berrefjord, direktør ved Konkurransetilsynets avdeling for mat, handel og helse.
Tilsynets marginundersøkelse er gjort på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet.
Noen av konklusjonene er at det varierer mellom varegruppene hvor godt kjedene tar seg betalt, at marginene er vesentlig lavere for kjedenes egne merkevarer (EMV) enn på leverandørenes, og at fra 70 til 95 prosent av driftskostnadene var knyttet til innkjøp av matvarene.
Svak konkurranse i dagligvaremarkedet
Marginrapporten utgjør andre del av en bredere kartlegging av lønnsomheten og konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet.
Sterk konsentrasjon, høye etableringshindringer og høye priser er blant årsakene til at tilsynet har vurdert konkurransen som svak.
Første del konkluderte med at lønnsomheten jevnt over er høyere enn det man ville kunne forvente i et marked med hard konkurranse.
– Tilsynet har tidligere vurdert at konkurransen i dagligvaremarkedet er svak. Marginstudien gir ikke grunnlag for å endre denne vurderingen. Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet med å bedre konkurransen med full styrke, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
Sterk konsentrasjon, høye etableringshindringer og høye priser er blant årsakene til at tilsynet har vurdert konkurransen som svak.
Vurderer opptrapping av tiltaksplan
– De høye matprisene merkes godt på folks lommebok, sier Cecilie Myrseth og viser til at regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen.
– På sikt kan dette bidra til lavere matvarepriser og bedre utvalg. Nå skal vi gå grundig gjennom undersøkelsen og vurdere om det er funn som tilsier at vi bør oppdatere vår tiltaksplan, sier næringsministeren.
Marginene var nokså stabile i perioden som ble undersøkt, men viste et svakt fall etter 2021. Dagligvarekjedenes bruttomarginer, knyttet til de ulike leverandørenes produktutvalg, var i perioden mellom 20 og 60 prosent.
Kjedene hadde 12 prosentpoeng lavere margin på egne produkter enn leverandørenes merkevarer.
Kartleggingen viser imidlertid at kjedene la opp til lav inntjening på enkelte EMV-produkter, noe som bidro til at de samlede marginene for egne merkevarer var så mye lavere enn for merkevareproduktene.
– Kartleggingen gir ikke grunnlag for å si noe om dagligvarekjedene kryss-subsidierer mellom merkevarer og EMV i ulike produktkategorier, sier seniorrådgiver Kathrine Tvedt Lavik i Konkurransetilsynet.
- Les hele undersøkelsen her.