Matprat inngår brødsamarbeid
Matprat samarbeider med en rekke aktører i brød- og bakeribransjen. Poenget er å minne forbrukere om hvor anvendelig, smakfullt og næringsrikt brød er. En sandwich-kampanje markerer startskuddet.
Og dette er aktørene som Matprat har inngått brødsamarbeidet med:
Bakehuset, Gomanbakeren, Mesterbakeren, United Bakeries, Mills, Idun Industri, Opus Ingredients, Lantmännen Cerealia, Norgesmøllene, BKLF, Felleskjøpet Agri SA og Opplysningskontoret for brød og korn.
– Vi er stolte over å ha inngått et samarbeid med fokus på brød som kategori. Brød er enkelt, samtidig som det er et godt utgangspunkt for mange smakfulle måltider, mener Mariann Sletten, konstituert direktør i Matprat.
Sletten gleder seg til å ta fatt på oppgaven.
– Sammen med bransjen ønsker vi å inspirere folk til å utforske nye måter å bruke brød på og gi tips og råd for å høyne nivået på gamle brød-klassikere, forklarer hun.
– De grovere variantene gir dessuten påfyll av viktige næringsstoffer og ikke minst fiber som vi vet mange får i seg for lite av. Gjennom denne satsningen vil vi gi kunnskapsbasert informasjon om hvilken rolle grovbrødet har i et balansert og sunt kosthold, sier Sletten.
Trendy, smakfullt og enkelt
Brød trenger neppe en introduksjon, fordi det er en matvare de aller fleste har et forhold til. Men, hva er grunnen til at det akkurat er sandwich som løftes frem nå?
– Sandwich ble spådd til virkelig å trende i 2024, og i sosiale medier har det tatt helt av. Så her er det helt klart en stor interesse, forteller Anette Fjelleng Hansen, matfaglig rådgiver og kokk i Matprat.
Hva er det med en sandwich som appellerer, tror du?
– Jeg tror mange opplever at sandwicher er enkle å lage, og at det ikke skal så mye til for at det smaker skikkelig godt. Og det stemmer jo. Det krever ikke mye planlegging, du trenger ikke mye utstyr, og du kan bruke mye av det du har hjemme i kjøleskapet.
Skal friste forbrukere med flere løsninger
Glem autopilot, i butikken finner du brød som passer til enhver smak og anledning, mener matfag-rådgiveren.
Fjelleng Hansen håper kampanjen bidrar til at flere prøver nye brød de kanskje ikke har smakt før, og samtidig lærer noen brødtriks de kan dra nytte av i hverdagen og helgene.
– Jeg håper effekten av denne satsningen er at vi bidrar til inspirasjon og løsninger for folk i hverdagen. Et par av sandwichene som vi har laget, er nyttige å ha på repertoaret når du har lyst på en kjapp middag eller påfyll etter trening.
– Vi håper flere prøver seg på en sandwich, og finner frem til nye spennende smaker gjennom sandwichene vi har laget oppskrifter på. I tillegg har vi noe for enhver anledning, enten du får venner på besøk, eller ungen skriker etter mat og du trenger noe fristende og næringsrikt på bordet raskt, reklamerer hun.
Matprat-kokken framhever anvendeligheten til brødet som en suksessfaktor og at det bare er kreativiteten som setter grenser for hva du kan lage hjemme.
– Brød er ganske mildt på smak, noe som gjør at det er lett å sette sammen med andre råvarer. Vi har laget sandwicher til ulike situasjoner, for eksempel en sandwich med cottage cheese og kylling som passer perfekt rett etter trening. Eller en deilig sandwich med biff og karamellisert løk du kan trylle frem når du får venner på besøk, forteller Anette Fjelleng Hansen.
Frysetrikset
Og kjøper du et brød, og du ikke er en familie på fire hvor brødet forsvinner på en dag, er frysetrikset genialt for å få brødet til å vare lenge.
– Det er enkelt å få til den freshe følelsen selv om brødet har vært fryst. Her er det bare å riste, steke, toaste eller slenge det i airfryeren, så har du et godt utgangspunkt for en god sandwich, sier Fjelleng Hansen.