
Kraftig økning igjen
Nordmenn brukte 11 milliarder på handleturer over grensen i fjor
Det er 1,7 milliarder kroner mer enn i 2023, noe som betyr en økning på hele 18 prosent. Nordmenn tok seg 5,1 millioner dagsturer til Sverige.
Vi handlet i snitt for 2.145 kroner på hver tur, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå.
Det er en betydelig økning på alle fronter: 11 milliarder kroner er 1,7 milliarder mer enn i 2023, som utgjør en økning på 18 prosent. Antallet dagsturer har samtidig økt med nesten en halv million kroner, og vi bruker 165 kroner mer på hver handletur.
– Grensehandelen er så stor at den er å regne som Norges fjerde største dagligvarekjede. Det betyr at viktig verdiskaping og viktige arbeidsplasser får vokse seg større på andre siden av Svinesund på bekostning av tilsvarende vekst i Norge, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
NHO og andre bransjeorganisasjoner har flere ganger bedt regjeringen om å følge opp løftene fra Hurdalsplattformen om å se på hvordan avgiftssystemet kan justeres slik at grensehandel blir mindre attraktivt.
Pris viktigste driver for grensehandel
I desember gjennomførte Ipsos en spørreundersøkelse for NHO Mat og Drikke, med grensehandel som tema.
– Undersøkelsen viser at hele 45 prosent av Norges befolkning har planer om å handle over grensen de neste seks månedene. Dette er en høy andel og viser at det er få tegn til at grensehandelen vil avta med det første, mener Petter Haas Brubakk.
– Når hele 56 prosent oppgir pris som hovedårsak til grensehandlingen, er det ingen tvil om at å redusere avgiftsnivået vil være viktig og riktig medisin, sier han.
Når hele 56 prosent oppgir pris som hovedårsak til grensehandlingen, er det ingen tvil om at å redusere avgiftsnivået vil være viktig og riktig medisin
Petter Haas Brubakk, NHO Mat og Drikke
Nordmenn brukte hele 4,7 milliarder kroner på mat- og dagligvarer på turer over grensa i fjor. 1,4 milliarder gikk til alkohol, 1,2 milliarder til snus og tobakk. Nordmenn har brukt mer penger på alle varegruppene som SSB måler.
– Selv om grensehandelen økte fra 2023 til 2024, er sammensetningen av varene vi handlet ganske lik for begge årene, sier seniorrådgiver Gro Henriksen i Statistisk sentralbyrå.
Svenske myndigheter satte ned drivstoffavgiftene på nyåret i fjor, og det har gitt utslag på drivstoffhandelen. Nordmenn fylte drivstoff på dagstur for 371 millioner i fjor, mot 124 millioner i 2023.
Over halvparten i Strømstad-området
9,7 av de 11 milliarder kronene nordmenn brukte på dagsturer over grensa havnet i Sverige, og nærmere 5,6 milliarder kroner i Strømstad-området alene. Charlottenberg fulgte etter med 1,8 milliarder, mens nordmenn la igjen 815 millioner kroner i Töcksfors og 1,55 milliarder i Sverige for øvrig. Grensehandelen i andre land – stort sett Danmark og Finland – lå på oppunder 1,3 milliarder kroner.
Det er ikke overraskende østfoldingene som bruker mest penger på grensehandel. Fylkets drøyt 300.000 innbyggere la igjen 2,9 milliarder kroner på dagsturer til utlandet – tilsvarende nærmere 10.000 kroner per person. Akershus fulgte etter med 1,9 milliarder kroner.
I statistikken framgår også tallene for fjerde kvartal. Nordmenn handlet for nesten tre milliarder kroner på dagstur over grensa i de tre siste månedene i 2024, en økning på 18 prosent.
Frps finanspolitisk talsperson, Hans Andreas Limi, sier at det er åpenbart at prisveksten vi har hatt, særlig på matvarer, fører til at flere nordmenn ser seg nødt til å ta turen over grensen for å få pengene til å rekke lenger.
– Dette burde være et varsku for regjeringen, det sier faktisk noe om den økonomiske situasjonen mange nå står i, sier Limi.