Nordmenn har økt sitt daglige frukt- og grøntinntak til 3,3 porsjoner, men britene topper fortsatt i Europa med fire porsjoner.

Positiv utvikling i 2024

Nordmenn spiser mer frukt og grønt, men fortsatt langt fra nok

Nordmenn er blitt flinkere til å spise frukt og grønt, men er fortsatt blant sunn-mat-sinkene i Europa. Opplysningskontoret for frukt og grønt setter sin lit til at Grøntløftet gjør alvor av navnet sitt.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen «5 a Day Europe», som gjennomføres på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), viser for inneværende år en positiv utvikling i nordmenns frukt- og grøntinntak. 

Likevel er vi et godt stykke bak mange andre land i Europa, særlig sammenlignet med britene, som spiser aller mest, skriver OFG i en pressemelding. 

Ett av funnene er at nordmenn og finner spiser mer frukt og grønt enn tidligere, mens det er svenskene og danskene som spiser minst i Norden. 

I Norge har frukt- og grøntinntaket økt fra 2,9 porsjoner i fjor til 3,3 porsjoner i år. Andelen som når anbefalingen om minst 5 porsjoner daglig, har gått fra 18,6 til 24,5  prosent, altså en økning på nesten 6 prosentpoeng. 

Silje Thoresen Tandberg mener at britene har lykkes med å gjøre britisk frukt og grønt mer tilgjengelig for befolkningen.

I Finland sees også en positiv trend. Der er snittet helt likt, og det er også flere som når anbefalingen enn tidligere. Utviklingen i Sverige og Danmark, derimot, er negativ. Der spises i snitt kun 2,7 porsjoner hver dag. 

Bør lære av britene 

Britene oppgir å spise mye mer frukt og grønt helt siden undersøkelsen «5 a day Europe» ble gjennomført første gang i 2017. Britene topper listen med et gjennomsnittlig daglig inntak på 4 porsjoner, etterfulgt av Frankrike og Spania med 3,7 porsjoner.

Silje Thoresen Tandberg er leder for merkevarebygging i OFG og forteller at det er blitt gjort en betydelig innsats i Storbritannia de siste årene for å øke tilgjengeligheten av britisk produserte frukt og grønnsaker, samt å utvide sortimentet av oppkuttet frukt og grønt i de store kjedene. 

De har også samarbeidet på tvers av verdikjeden, samtidig som helsemyndighetene har vært involvert. 

Det er helt avgjørende med en felles innsats i hele verdikjeden for å få enda flere til å nå anbefalingene fra Helsedirektoratet

Blant annet har de gjennomført kampanjen «Eat them to defeat them», et svært vellykket tiltak rettet mot barnefamilier – med gratis reklameplassering i de store tv- kanalene ITV og Channel4, noe som har gitt stor oppmerksomhet. 

– Vi har mye å lære av Storbritannia og deres målrettede arbeid for å styrke folkehelsen, påpeker Tandberg og viser til Det store Grøntløftet i Norge som en del av løsningen. 

Grøntløftet skal løfte 

– Det er helt avgjørende med en felles innsats i hele verdikjeden for å få enda flere til å nå anbefalingene fra Helsedirektoratet om å spise minst 5, og helst 8 porsjoner frukt og grønt, understreker Silje Thoresen Tandberg. 

Dette er Opplysningskontoret for frukt og grønt i full gang med, gjennom satsningen på Grøntløftet, heter det videre i pressemeldingen. 

Flere store dagligvareaktører har allerede etter kort tid kunnet vise til vellykkede kampanjer i etter at de nye nasjonale kostrådene ble lansert, og etter at de selv hadde forpliktet seg til Grøntløftet, sier lederen for merkevarebygging. 

Grøntløftet i korte trekk

  • Det store Grøntløftet er et samarbeid mellom hele grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen. 
  • Målet er å øke forbruket og andelen av norsk frukt og grønt. Det er Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt som tilrettelegger for koordinert kampanjeinnsats i Grøntløftet.
  • Landbrukets Økoløft, Norgesgruppen, Coop, Oda, ISS og Rema 1000 er blant aktørene som har signert avtalen og gitt sin forpliktelse i Grøntløftet til å bidra med sitt for å nå målet om mer frukt og grønt. 
  • Se alle aktørene som har signert og deres forpliktelser her.
Powered by Labrador CMS