Nyt Norge er Norges mest kjente merkeordning for mat og drikke, viser en ny forbrukerundersøkelse.

Stiftelsen Norsk Mat

Nyt Norge befester sin posisjon som landets mest kjente merkeordning for mat

En fersk undersøkelse viser økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere. Merket finnes på nesten 5.600 produkter, tendens økende.

Publisert Sist oppdatert

– Selv i en tid der debatten om matprisene har vært dominerende, er det sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Undersøkelsen gjennomføres hvert år i et representativt utvalg forbrukere. Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.

Selv i en tid der debatten om matprisene har vært dominerende, er det sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat

Nina Sundquist, Stiftelsen Norsk Mat

  • 94 prosent av de spurte kjenner til Nyt Norge.
  • 63 prosent har tillit til Nyt Norge, mens kun 8 prosent svarer at de har lav tillit til merkeordningen.
  • Seks av ti sier at de ser etter merket, enten alltid, ofte eller noen ganger, når de handler mat.
  • Uhjulpet kjennskap til merket har hatt størst vekst i de yngre aldersgruppene, med positive trender de siste to årene.

I undersøkelsen ble forbrukerne blant annet spurt om det er viktig for dem at det finnes en opprinnelsesmerkeordning som Nyt Norge. Det sier 84 prosent av forbrukerne seg enig i, skriver Stiftelsen Norsk Mat i en pressemelding.

Derfor velger forbrukerne norsk mat

Kort om Brand Tracker 2024

  • Undersøkelsen er blitt gjennomført av EssenceMediacom Insight via Norstats webpanel i uke 41 (17. til 23. oktober 2024) med 1.005 respondenter i aldersgruppen 20 til 65 år. 
  • Spørrerunden kartlegger holdninger til norske merkeordninger og forbrukertrender i norsk matproduksjon.

Forbrukeren får i undersøkelsen anledning til å si hva de mener er de viktigste årsakene til å kjøpe norsk mat og drikke:

  • 78 prosent av respondentene trekker frem selvforsyning som den viktigste årsaken.
  • 74 prosent mener at det nest viktigste er at maten er kortreist.
  • 73 prosent sier at de velger norsk mat for å støtte norsk matproduksjon og norsk matindustri. 
  • 73 prosent nevner i tillegg at de velger norsk for å støtte den norske bonden.

– Det er utrolig motiverende å se hvordan Nyt Norge stadig når ut til flere forbrukere. Økt kjennskap og sterk støtte viser at vi lykkes med vårt arbeid for å fremme norsk matproduksjon, synes Nina Sundqvist. 

Nyt Norge-merket finnes på nærmere 5.600 produkter som forbrukeren møter i butikken hver dag, og det vokser i omfang hvert år, opplyser Stiftelsen Norsk Mat. 

– Det å fortsette arbeidet med å styrke forbindelsen mellom norske bønder og forbrukere er derfor inspirerende, poengterer Sundqvist.

Powered by Labrador CMS