Forskningen på fag- og yrkesopplæringen er mangelfull i dag, mener kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Et nytt, nasjonalt senter skal sørge for et løft

Molde

Nytt nasjonalt senter skal gi forskning på fag- og  yrkesopplæringen et løft

Regjeringen foreslår å opprette et nasjonalt senter for yrkesfag og plassere det hos Utdanningsdirektoratet i Molde. 10 millioner kroner foreslås over statsbudsjettet for 2025.  

Publisert Sist oppdatert

Hensikten med det nye senteret er å styrke forskning og utvikling i fag- og yrkesopplæringen, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.  I etableringsåret vil 5 millioner kroner gå til å få i gang driften og 5 millioner til de første forskningsanskaffelsene.

– Norge trenger flere fagarbeidere som kan løyse utfordringene vi står overfor. Då må vi ha yrkesfaglege utdanninger som er tilpasset behova i arbeidslivet, og som gir den enkelte muligheter, understreker kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) og peker på at yrkesfag er et område i stor utvikling med rekordsøking blant ungdommer. 

– Da trenger vi også mer kunnskap om hva som virker for å styrke kvaliteten, sier Nessa Nordtun.

Hun viser til at forskningen på fag- og yrkesopplæringen i dag er mangelfull, og mener at det er til hinder for å få ut det fulle potensialet i yrkesutdanningene. 

Senteret skal derfor blant annet ha som mål å styrke samarbeidet mellom fag- og yrkesopplæringa og høyere yrkesfaglig utdanning. 

Partene i arbeidslivet vil være representert i et råd som vil gi innspill om prioriteringer og oppgaver til senteret.

Fakta om det nasjonale senteret for yrkesfag

  • Det skal drive systematisk innhenting og formidling av kunnskap og erfaringer for en nasjonal kunnskapsbase om yrkesfag i utdanning og arbeidsliv. 
  • Senteret skal se på lokale, regionale og bransjevise utviklingstrekk, nasjonalt og internasjonalt, og arbeide sammen med sentrale forvaltningsaktører og partene i arbeidslivet om utvikling.
  • Senteret skal kunne gjennomføre egne forsknings- og utviklingsprosjekter, i samarbeid med relevante aktører innenfor utdanning og arbeidsliv. 
  • Det skal dessuten fungere som ei koplingsboks for samarbeid mellom ulike miljø innenfor yrkesfagene, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Gjennom systematisk tilrettelegging av kunnskap og erfaringer vil senteret for yrkesfag bidra til å støtte opp om arbeidet på skule-, bransje- og bedrifts- og virksomhetsnivå.
  • Kilde: Kunnskapsdepartementet

Powered by Labrador CMS