Omsetningen av vegetarisk mat nådde en topp i 2021, etter jevn oppgang siden 2016. Det har også vært en utvikling i kjøttalternativene de siste årene.

Nofima-rapport om plantebaserte produkter

Økning i salg av norske kjøttalternativer

Norskproduserte vegetarprodukter har tatt en større del av markedet de seneste årene. Dette er spesielt tydelig for kjøttalternativene, men salget er i ferd med å gå ned igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det norske markedet for plantebaserte produkter nådde en topp i 2021. Deretter har det gått noe tilbake igjen. 

Ikke desto mindre: markedet er tre ganger så stort som i 2016, kommer det fram i rapporten «Utvikling i salg av plantebaserte produkter i Norge» som matforskningsinstituttet Nofima står bak. 

Funnene avdekker at salget av kjøttalternativer og plantedrikker har falt tilbake til 2020-nivå.

Her er andre viktige funn fra undersøkelsen:

  • Norskproduserte produkter tar større markedsandeler.
  • Havredrikk er blitt nordmenns foretrukne plantedrikk.
  • Større forskjeller i næringsinnholdet i plantebaserte kontra animalske produkter.

– Funnene kan tyde på at vi ser en normalisering av markedet, noe som også er vist i andre land. Det er positivt at norske bedrifter er kommet mer på banen, sier Øydis Ueland, seniorforsker i Nofima.

Det er positivt at norske bedrifter er kommet mer på banen

Øydis Ueland, seniorforsker i Nofima

Hun er den ene av to forskere som har skrevet rapporten.

Flere kjøtterstattere lages i Norge

Blant de bestselgende, plantebaserte kjøtterstatterne har det vært en økning av produkter som lages i Norge. De har også et bredere råstoffgrunnlag, skriver Nofima i en pressemelding.

For plantedrikkene, derimot, dominerer fremdeles utenlandske produsenter og importerte råvarer. 

– Plantedrikker brukes som regel i situasjoner der man ellers ville servert melk. Havredrikker er mest populære. Deretter følger soya- og mandeldrikker, opplyser Nofima-forsker Sveinung Grimsby, som også har vært med på rapporten.

Populære plantedrikker

Mange plantedrikker har høyt innhold av karbohydrater, og er populære på grunn av god smak. 

Det er stor forskjell på næringsinnholdet i de ulike plantedrikkene. Flere er tilsatt vitaminer og mineraler for å bidra til det daglige næringsinntaket, skriver Nofima.

Plantedrikker brukes som regel i situasjoner der man ellers ville servert melk

Sveinung Grimsby, forsker i Nofima

Plantedrikker som er basert på soya, har et godt innhold av protein. De øvrige plantedrikkene har lavt proteininnhold, opplyser matforskningsinstituttet. Det er omtrent like mye vitamin B i havredrikk og mandeldrikk, som i melk. Vitamin D og kalsium er tilsatt i flere av plantedrikkene, heter det videre i pressemeldingen. 

Utvikling i kjøttalternativene

Fra et ernæringsmessig ståsted har det vært en utvikling i kjøttalternativene fra 2019 til 2023. Flere av alternativene på bestselgerlisten har lavere proteininnhold, men høyere fettinnhold enn i 2019, opplyser Nofima. 

De fleste produktene er over anbefalt saltinnhold, men er på lik linje med tilsvarende kjøttprodukter. Både fett og salt bidrar til mer smakfulle produkter.

– Det er viktig at forbrukerne er klar over næringsinnholdet i de ulike plantedrikkene og kjøttalternativene, slik at de kan ta informerte valg, understreker Øydis Ueland.

Powered by Labrador CMS