Økohallen på Grüne Woche 2025 bør være et must for økofans, for dem som bør bli det, og ikke minst for beslutningstakere i norsk politikk.

Grüne Woche 2025

Økologisk mat? Ja, selvfølgelig!

Bio? Na logo! er mottoet til en massiv informasjonskampanje på Europas største internasjonale mat- og reiselivsmesse – Grüne Woche 2025 i Berlin.

Publisert Sist oppdatert

Utstillingshallen har (igjen) fått et eget navn: Økohall (eller Biohalle som det heter på tysk). Så da er det bare å finne fram til oversiktskartet for Grüne Woche 2025 allerede nå og lete etter hall nummer 22a. 

Her kommer økologiske matprodusenter og andre aktører i øko-verdikjeden til å presentere seg selv og økologisk matproduksjon, godt hjulpet av tyske myndigheter som vitterlig bruker ressurser på å forklare hvorfor øko er tingen.

Økologisk produksjon har bevist at den har positiv effekt på biologisk mangfold, dyrevelferd, klima og helse. Dessuten smaker økomat godt

Den internasjonale mat- og reiselivsmessen går av stabelen i perioden 17. til 26. januar.

Økonæringen fra en rekke europeiske land får en ypperlig anledning til å synes, informere om økologisk mat, knytte kontakter, selge mat og, kanskje, inngå samarbeid og kontrakter. 

Mens messegjestene forhåpentligvis får øynene opp for økologisk matproduksjon, og fordelene ved den.

Økotainment

De tyske arrangørene lover de besøkende «økotainment» i alle fasonger og inviterer til både workshops, foredrag, debatter, fagprat og selvsagt mange smaksprøver av «utsøkt okologiske produkter», heter i forhåndsreklamen for den tradisjonsrike stormessen i hjertet av den tyske hovedstaden.

Det interessante er at det brukes godt med ressurser på å informere om fordelene av økologisk matproduksjon. Tilnærmingen er forfriskende.

«Økologisk produksjon har bevist at den har positiv effekt på biologisk mangfold, dyrevelferd, klima og helse. Dessuten smaker økomat godt», slår messefolkene fast. 

Info, info og atter info om øko

Men hva betyr det konkret for øko-utstillingen på Grüne Woche? 

Jo, at utstillerne i øko-hallen kommer til å forsyne messegjestene med omfattende informasjon om nettopp fordelene ved øko  – under slagordet «Økologisk? Ja, selvfølgelig!»

Informasjonskampanjen for 2025 er massiv, rett og slett. Særlig sett gjennom norske briller. 

Det bærende spørsmålet er: Kan jeg stole på øko? Og det korte svaret som gis: Selvsagt kan du det!

Begrunnelsene er mange, gjennomtenkte og basert på omfattende forskning. Og ikke minst håndfaste. Det gis svar på en rekke spørsmål som øko-skeptikere og potensielle øko-kjøpere antakelig stiller seg.

Forklarer hvorfor økologisk produksjon

Det hele formidles i et enkelt språk, og hensikten er opplagt: å nå flest mulig av de rundt 300.000 besøkende som ventes å ta seg en tur gjennom de enorme messehallene i Berlin. 

Og få dem til å forstå fordelene ved økologiske matproduksjon, både for egen helse og for klima og miljø, for å nevne den store sammenhengen. 

Betimelig i en tid hvor grønt skifte har vært et buzz-ord en stund uten at det har tatt av for økologisk matproduksjon og forbruk, selv om øko roses som spydspiss både høyt og lavt her hjemme.

Berlins stedfortredende ordfører Franziska Giffey i økoprat med én av de mange øko-utstillerne under Grüne Woche i 2024.

Gjennom informasjonskampanjen presenteres øko-jordbruket fra a til z – ikke å. 

Hva er forskjellene mellom konvensjonell og økologisk matproduksjon? Hva er fordelene, og hvordan er reglene for godkjenning av økologisk mat og produksjon? Hvordan foregår den økologiske produksjonen, egentlig? Og hva med dyrevelferd, plante- og jordhelse?

Og ikke minst: det forklares hvorfor økologisk produksjon gir merverdi for hele landbruket  – og hvorfor øko-produksjon har stor innovasjonskraft. 

Her fokuseres det ikke bare på produksjonen i Tyskland, Europas største økonomi, men også i EU og det økologiske regelverket som gjelder innenfor unionen. 

Informasjonskampanjen virker som en pedagogisk svært gjennomtenkt undervisningstime. Og det er definitivt matnyttig å følge med på den. Det er lov å ta seg en tur ned til Berlin, for norske økoprodusenter og norske politikere – både for å hente inspirasjon og for å lære hvordan økologisk matproduksjon kan formidles.

Den tyske regjeringen har et mål om at 30 prosent av alt jordbruksareal i forbundsrepublikken skal være økologisk produserende innen 2030. 

Powered by Labrador CMS