
Forbrukerne har talt
Økologiske Änglamark kåret til beste merkevare innen bærekraft
Coops økologiske produktserie Änglamark oppfattes av norske forbrukere som den mest bærekraftige merkevaren, viser merkevarestudien Sustainable Brand Index. Og det på tvers av alle kategorier.
Ikke nok med det: samtidig ble Coop kåret til den mest bærekraftige aktøren i dagligvarebransjen – for fjerde år på rad. Sustainable Brand Index er Europas største merkevarestudie innen bærekraft.
I årets undersøkelse har 10.000 norske forbrukere vurdert 279 merkevarer fra mange ulike bransjer og rangert merkevarene etter ansvaret det tar for miljø og samfunn.
«At Coop og Änglamark nok en gang topper Sustainable Brand Index, er en stor anerkjennelse av bærekraftarbeidet som gjøres i hele Coop», skriver dagligvarekjeden i en pressemelding.
Änglamark – størst i Norge og Norden
Änglamark har lenge vært en ledende merkevare innen økologiske, miljø- og allergivennlige produkter. Serien dekker et bredt spekter av varer, fra mat og drikke til hygieneprodukter og solkrem.
Med over 250 produkter i sortimentet er Änglamark største økologiske merkevare i både Norge og Norden, opplyser Coop i pressemeldingen.

– Det betyr mye for oss at Änglamark blir anerkjent som Norges mest bærekraftige merkevare. Det viser at forbrukerne setter pris på produkter som kombinerer høy kvalitet med strenge krav til bærekraft, understreker Dorthe Gill Brudvik (foto).
Hun er direktør for egne merkevarer (EMV) i Coop Norge.
Også administrerende direktør Philipp Engedal er stolt over resultatet av kåringen.
– Det er en stor tillitserklæring at Coop er rangert på topp i bransjen, og at Änglamark er kåret til beste merkevare. Som samvirke jobber vi hver dag for å gjøre det enkelt for kundene våre å ta gode og bærekraftige valg, synes han.