Positiv salgsutvikling hos flere aktører
Økt etterspørsel etter økologisk ost
Både Kolonihagen og Rørosmeieriet kan vise til god vekst i salget av økologisk ost.
Ferskosten Økologisk Skjørost fra Røros-traktene kan vise til en volumøkning på rundt 25 prosent sammenlignet med fjoråret. En annen ferskost herfra, som har enda sterkere tall, er Økologisk Cottage Cheese. Den har en volumøkning på rundt 80 prosent, sammenlignet med 2023.
– Er det nordmenns ekstatiske jakt på cottage cheese – som gir utsolgt-situasjoner for Tine – som gjør at dette produktet har så stor vekst hos dere? Eller ønsker folk i større grad aktivt å velge økologisk?
– Vi opplever generelt en god vekst på våre produkter i år. Den økende etterspørselen etter naturlig og ren mat er nok med å påvirke dette. Våre verdier og økologiske produkter svarer godt ut dette behovet. Utsolgt-situasjonen hos Tine bidrar nok også til ytterligere vekst på spesielt vår Cottage Cheese, sier Kristin Bendixvold, kommersiell leder i Rørosmeieriet.
Hils på Skjørost
Økologiske alternativer står for rundt 1,6 prosent av dagligvaremarkedet i Norge. Kolonihagens prognoser tilsier at økologisk ost har potensiale utover dette.
Rørosmeieriet har best distribusjon i Meny, men ligger tilgjengelig for de fleste profilene i Norgesgruppen og Coop. De er også tilgjengelige via Oda.
– Produktene har positiv utvikling i de fleste regioner, men Oslo og Akershus har best utvikling. Økologisk Skjørost fra Røros-traktene er et tradisjonsrikt produkt med høyest kjennskap i Trøndelag og Innlandet, men også her ser vi utvikling andre steder, forteller Kristin Bendixvold, kommersiell leder av Rørosmeieriet. Skjørost inneholder over 50 prosent mer protein enn Cottage Cheese.
– Så vi håper interessen og etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter vil bidra til at flere blir kjent med produktet, legger hun til.
– Kommer dere til å gjøre noen stunt for å få enda flere til å bli kjent med produktet?
– Vi jobber nå med uttak av tydeligere kommunikasjon på hva skjørost er og hvilke behov produktet kan dekke for forbruker, så her vil det skje ting i 2025. Skjørost har mange gode bruksområder og er en fantastisk kilde til protein.
Frem til for ett år siden hadde Rørosmeieriet også Salatost i dagligvaremarkedet. Nå selges denne kun til serveringsmarkedet.
– Kanskje gjenoppstår den i ny drakt på sikt, undres Kristin Bendixvold.
– I det store bildet, så er vår tilstedeværelse i denne kategorien veldig liten, men vi har en fin utvikling så langt i år, slår hun fast.
Tro på hverdagsost
Også Rema 1000s øko-leverandør Kolonihagen merker økt etterspørsel etter økologisk ost.
– Kolonihagen har hatt ost i porteføljen i mange år, og både salget og etterspørselen øker. For Vesterhavsost ser vi en volumvekst hittil i år på 18,5 prosent, og 21 prosent for Blåmuggost, forteller Benedicte Felix, salgs- og markedssjef i Kolonihagen.
Disse variantene har de hatt i porteføljen siden 2018. Nå i høst lanserte de også en hverdagsost.
– Dette er en skivet, klassisk gulost – et av produktene vi har fått aller flest ønsker om å produsere fra våre kunder. Produktet har kun vært i butikk i noen uker, det har foreløpig fin fart, men det er for tidlig å si noe om konkrete salgstall, sier Felix.
Økologiske alternativer står for rundt 1,6 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Kolonihagens prognoser tilsier at økologisk ost har potensiale utover dette.
– Det høres jo kanskje ikke så mye ut, men med antall ostetonn som selges ut av butikk i året, er dette et vesentlig volum, slår Benedicte Felix fast.
Også opp i Meny
I sommer kunne Menys kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne fortelle at supermarkedkjeden har vekst i det økologiske ostesalget i år. Faste hvite oster er største kategori, mens kategorien som øker mest er feta-ost. Muggoster vokser også, og her bidrar blant annet brien Dovre med svært gode salgstall.
Kjeden har også noen løsvektoster blant sine matskatter som er økologiske, som Raudberg og Skogshorn fra Himmelspannet, blåmuggosten Eggen Spesial og den nevnte skjørosten fra Rørosmeieriet.