Markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn er heretter forbudt. Illustrasjonsfoto: Frank May | NTB

Oppfølging av Folkehelsemeldingen

Over og ut for markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn

Regjeringen ble møtt med kritikk for forslaget om å forby markedsføring av usunn mat og drikke som er særlig rettet mot barn. Nå er forskriften vedtatt.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi ønsker å beskytte barna våre og helsen deres, understreker helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) i en pressemelding.

Der finner du også forskriften.

Forslaget om forbud er en oppfølging av Folkehelsemeldingen, og regjeringen sendte det på høring i august i fjor.

I høringsrunden kom det inn rundt 150 innspill, og Helse- og omsorgsdepartementet slår fast at det «har blitt møtt med mye engasjement.» 

Det understrekes samtidig at forskriften er justert og tydeliggjort for å imøtekomme problemstillingene som ble spilt inn i høringsrunden.

Det er blant annet tatt inn et unntak for å bruke varemerker i forbindelse med sponsing, så lenge det ikke er et varemerke for konkrete produkter som omfattes av produktlisten.

– Med denne forskriften er Norge et foregangsland. Vi tar ansvar og legger til rette for at færre barn blir utsatt for negativt press som fører til et usunt kosthold, som igjen kan være skadelig for barnas helse, framhever Vestre.

– Den nye forskriften vil i realiteten fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, mener Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke kritisk

NHO Mat og Drikke var svært kritisk til forslaget i fjor høst og pekte på at det innebærer et tilnærmet markedsføringsforbud for en rekke produkter uavhengig av aldersgrupper, ikke kun et begrenset forbud mot markedsføring mot barn. 

Interesseorganisasjonen synes også at forskriften er uklar og i praksis kun rammer norske produsenter.

I en pressemelding fredag ettermiddag følger NHO Mat og Drikke opp sin tidligere kritikk.

«Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering», siteres administrerende direktør Petter Haas Brubakk i meldingen.

– Kombinert med en trussel om høye gebyrer, vil forskriften i realiteten fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, mener han.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen, er svært glad for at det nå er slutt på reklame av usunn mat og drikke overfor barn.

Regelrådet, som er et statlig organ som uttaler seg om forslag til nye lover og regler som påvirker bedriftenes arbeidsbetingelser, mente i fjor høst at forslaget var for dårlig utredet. 

De ga det derfor rødt lys, noe om er deres laveste av tre karakterer på utredningskvalitet.

Kreftforeningen jubler

Kreftforeningen synes at forbudet er fantastiske nyheter og mener at Norge tar et viktig skritt i global sammenheng.

– Kreftforeningen har kjempet i årevis for at politikerne skal innføre strengere regler for markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge. Vi er derfor utrolig glade for dagens nyhet. Dette er et enkelt tiltak som gir barn og unge et bedre utgangspunkt for en god helse gjennom livet, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

– Det er godt dokumentert at det er sammenheng mellom det barn og unge eksponeres for og det de konsumerer, understreker hun.

Powered by Labrador CMS