Blant varegruppene som bidro til nedgang i prisveksten i september, er frukt og grønnsaker, samt brød og kornprodukter.

Prisveksten på matvarer har passert toppen

Prisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer på årsbasis fortsetter å avta. Den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå viste at den endte på 4 prosent i september.

Publisert Sist oppdatert

Prisveksten har passert toppen, og fortsetter å falle gradvis. Avtagende kostnadsvekst og mindre prisøkninger på en del importerte varer, bidrar til nedgangen, skriver Hovedorganisasjonen Virke i en pressemelding.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge.

Blant varegruppene som bidro til nedgangen i prisveksten i september, er frukt og grønnsaker, samt brød og kornprodukter.

Det er gledelig å se at prisveksten fortsetter å avta også her hjemme

Bendik Solum Whist, Virke

–  Vi har en stund nå sett en gradvis nedgang i prisveksten på mat og alkoholfri drikke. September føyer seg inn i dette mønsteret, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

I år falt prisene i september med 1,7 prosent, sammenliknet med august. Det er mer enn hva som har vært normalen. De foregående fem årene har prisene i snitt gått ned med 0,7 prosent denne måneden.

– Prisveksten kom tidligere i våre naboland, som også opplevde et høyere toppnivå, men prisveksten begynte også å avta tidligere hos våre skandinaviske naboer. Det er gledelig å se at prisveksten fortsetter å avta også her hjemme, sier Solum Whist.

Powered by Labrador CMS