Kjededirektør Håvard Jensen i Extra gleder seg over den enorme volumveksten på frukt og grønt.

Extra

Rekordsalg etter priskutt på frukt og grønt

Etter at Extra kuttet prisen på et utvalg av frukt og grønt med lanseringen av kampanjen «Alltid 8» for to uker siden, har disse hatt en volumvekst på 120 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Myndighetenes oppfordringer til nordmenn om å øke inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter daglig har, sammen med priskutt på en rekke varer, ført til en kraftig økning i salget på kort tid. For enkelte varer har salget mangedoblet seg, skriver Extra i en pressemelding i dag.

– Vi opplever en merkbart større interesse for frukt og grønt. Rekordmange handlekurver inneholder slike varer og det er tydelig at nye kostråd i kombinasjon med gode kampanjepriser har hatt effekt, opplyser kjededirektør Håvard Jensen.

Under Arendalsuka presenterte myndighetene de nye nasjonale kostrådene der det ble anbefalt å spise mellom 500 til 800 gram frukt og grønt daglig. 

Noen dager tidligere lanserte lavpriskjeden Extra tilbudskonseptet «Alltid 8», der åtte frukt- eller grønt-produkter selges til spesielt lav pris. Utvalget endres hver måned. 

Én uke senere fulgte Kiwi opp med et tidsbestemt priskutt tilsvarende momsen på et utvalg varer.

Det totale frukt- og grøntsalget i Extra har hatt en volumvekst på 21 prosent i uke 33 og 34 sammenlignet med samme periode i fjor, og varene i «Alltid 8» har en samlet volumvekst på hele 120 prosent. 

Her er oversikten over utviklingen i noen frukt- og grøntvarer:

  • Cotton Candy-drue: +32 prosent
  • Norske sukkererter: +74 prosent
  • Norsk blomkål: +79 prosent
  • Norsk squash: +139 prosent
  • Sjalottløk: +106 prosent
  • Bringebær: +338 prosent
  • Snacksgulrot: +371 prosent
  • Brokkoli: +77 prosent

Veksten den siste uken kommer på toppen av en langsiktig trend der frukt- og grøntsalget til Extra når stadig nye høyder. Volumveksten hittil i år er på 6,3 prosent.

– Extra har over tid hatt en tydelig satsing på frukt og grønt. Dette har bidratt til at vi vokser mer enn noen annen dagligvarekjede så langt i år, mener Jensen.

Powered by Labrador CMS