
Menys matskatter
Se hvilke norske lokalmatprodusenter som gjorde det best i 2024
Bak norsk lokal mat og drikke ligger oppfinnsomhet, næringsvett og et enormt mangfold – som et blikk i Menys matskattekiste viser. Se hvilke lokalmatprodusenter som gjorde det best salgsmessig i landets største supermarkedkjede i 2024. Du finner også mye øko her.
Norsk lokal mat og drikke er i vinden som aldri før. Fjorårets varesalg for 12,3 milliarder kroner tyder i høyeste grad på det.
Og den skal bli enda mer populær. I januar i fjor økte regjeringen sitt omsetningsmål til 25 milliarder kroner innen 2035.
Dagligvarekjeden Meny, som eies av Norgesgruppen, har et eget konsept som heter «Matskatter fra Norge».
Matskatt er et begrep som brukes for å beskrive matvarer av høy kvalitet med en tydelig lokal identitet og en god historie. Disse produktene kommer ofte fra små produsenter og er laget med omtanke og lokale råvarer.
I tillegg fremmer matskatter både norsk matkultur og norske mattradisjoner.
Stort mangfold
Økologisk24 ba kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny åpne «matskattekisten» og lage en oversikt over lokale matprodusenter med størst omsetningsvekst hos Meny i 2024, sammenlignet med året før.
Resultatet ble en herlig blanding av små drikke- og grønnsaksprodusenter, pølsemakere, meierier og ysterier.
Her er lokalmatprodusentene med størst omsetningsvekst i Meny i 2024, sammenlignet med 2023, målt i verdi:

- Brødrene Freberg
- Åkre Gård
- Bamsrudlåven
- Matcompagniet (består blant annet av Jerseymeieriet, Hol Ysteri, Rueslåtten Ysteri, Stavanger Ysteri)
- Ask Spekehus
- Gardsbrenneriet
- Rørosmeieriet
- Balholm – produserer økologisk fruktmost frå Sogn
- Metervare – det lille pølsemakeriet midt i Oslo sentrum
- Norske spesialiteter (består blant annet av Eiker Gårdsysteri, Gangstad Gårdsysteri, Himmelspannet og Thorbjørnrud ysteri som nå har sjekket ut av Thorbjørnrud Hotell for godt, og inn på Øvre Kjekshus Gård på Gran på Hadeland.
- Juviksild
- Klokk & Co, Bryggekompagniet i Oslo
- Grøndalen Gårdsmeieri fra Auli. Gården drives økologisk.
- Prima Jæren
- Den Sorte Havre
- Askim frukt- og bærpresseri
- Ostegården.
LES OGSÅ: Jerseymeieriet på Bryne går nye veier med dyrevernmerket drikkemelk
Og her noen eksempler på produkter som opplevde stor vekst i 2024 fordi de helt åpenbart falt i smak hos forbrukerne:

- Drikkbare epler eplemost, produsert av Frebergs – brødrene fra Nøtterøy, kan vise til en vekst på 50 prosent i 2024, sammenlignet med året før. Trioen lanserte i fjor høst også fryst sellerirot i biter og pastinakk i staver – som første i Norge.
- Eplemosten Blaane fra Åkre Gård i Hardanger økte omsetningen med 171 prosent.
- Bamsrudlåven ved Mysen hadde en vekst i Gårds-is på drøye 500 prosent.
- Salget av den økologiske helmjølka fra Rørosmeieriet økte med 113 prosent i 2024, sammenlignet med 2023.
Ellers er rødt kjøtt fra Norsk Angus populær (kjøttdeig, burgere og entrecôte), forteller Menys kommunikasjonssjef.
Andre produkter som topper salgstallene (målt i verdi), er Lyngen reker, håndrensede krabbeskjell, skrei, laks backloin fra
Frøya, morenepoteter fra Bjertnæs & Hoel og altså helmjølk økologisk fra
Rørosmeieriet.