Meny med første salgsanalyser for 2024
Trendy med fet og økologisk melk
De økologiske produktene til Rørosmeieriet tok helt av i Meny i 2024, melder dagligvarekjeden.
Salget av deres økologiske helmjølk, lettmjølk og skummet mjølk har nemlig mer en doblet seg i året som er gått, mens sjokomjølk kan skilte med tredoblet vekst siden 2023.
Også yoghurt og cottage cheese fra Røros økte betydelig, viser Menys vareanalyser.
Veksten skyldes trolig kundenes økte interesse for renere og proteinrik mat, mener matkjeden.
Generelt blåser det en kraftig helmelk-vind over landet. Meny registrerte en salgsøkning for helmelk på hele 18 prosent, uavhengig av produsent.
«Kanskje skyldes det at flere profilerte fagfolk innen ernæring har tatt til orde for at vi må slutte å ha angst for melkefett», skriver Meny i en pressemelding.
Proteintrend ga økt salg av egg
Et proteinrikt kosthold er en av de tydeligste trendene i 2024, godt drevet av unge og andre som er opptatt av trening og kosthold, viser Menys analyse.
Økt salg av egg kan også tilskrives proteintrenden. Den var på hele 5,4 prosent i år, noe som tilsvarer over én million egg.
Meny har dessuten hatt en omsetningsvekst i sine matskatter på hele 15 prosent i 2024. Ikke minst fordi de norske småprodusentene er ledende på innovasjon, men også fordi de utvikler flere hverdagsprodukter, mener matkjeden.
Juviksild og Den Sorte Havre
Meny peker i denne sammenheng blant annet på Den Sorte Havre på Tveter gård i Våler i Østfold som har tatt markedet med storm med sine havreprodukter som er basert på urkorn fra vikingtiden.
En annen omsetningsvinner er matprodusenten Juviksild fra øya Gossen i Aukra kommune. I 2024 hadde Romsdalsbedriften en salgsøkning på nesten 40 prosent på sin matjessild, et nyutviklet, spiseklart sildefilet.