– For oss bønder er det avgjørende at prisen, som vi får for råvarene vi leverer, speiles i den faktiske utsalgsprisen i butikk. Det må være en klar sammenheng mellom prisen bonden får, og prisen forbruker betaler i butikk, understreker Arthur Salte, bonde og styremedlem i Norges Bondelag.

Dagligvarebransjens prissamarbeid og bondelagenes reaksjon

– Vi må kunne stole på dagligvarekjedene

Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag mener at prissamarbeidet mellom dagligvaregigantene verken har kommet landbruket eller folk flest til gode.

Publisert Sist oppdatert

Coop, Norgesgruppen og Rema har hatt et samarbeid med prisjegere, som de hevder er sentralt for at forbrukerne skal få lavest mulig pris på matvarer. Nå har Konkurransetilsynet imidlertid konkludert med at dette er et ulovlig samarbeid, som har svekket konkurransen kjedene imellom i mange år og medført høyere priser for forbrukere.

Hvis det er slik at forbrukerne har betalt for mye i årevis, spør jeg meg hvor det blir av fortjenesten

Arthur Salte, styremedlem i Norges Bondelag

– Hvis det er slik at forbrukerne har betalt for mye i årevis, spør jeg meg hvor det blir av fortjenesten? Våre beregninger viser iallfall at butikkene har lagt på utsalgsprisen betydelig mer enn hva prisendringene bonden får, skulle tilsi, sier Arthur Salte, bonde og styremedlem i Norges Bondelag, til NTB.

Han synes det er bra at Konkurransetilsynet gjør jobben sin på dette feltet.

Salte har verdikjeden for mat som et av sine ansvarsområder. Bondelaget har sett på prisene bonden får og funnet at prisene ikke følger utsalgsprisene.

– For oss bønder er det avgjørende at prisen vi får for råvarene vi leverer, speiles i den faktiske utsalgsprisen i butikk. Det må være en klar sammenheng mellom prisen bonden får, og prisen forbruker betaler i butikk. Kjedene må være redelige med både forbrukere og oss råvareprodusenter, understreker Arthur Salte.

Anton Langeland har sagt opp stillingen som generalsekretær i Norsk Bonde- og Småbrukarlag.
– Spillet har gått for langt. Skal dagligvarekjedene rette opp og bygge tillit hos leverandører og forbrukere, må det en mer langsiktig og solidarisk tankegang til, mener Anton Langeland, avtroppende generalsekretær i Norsk Bonde- og Småbrukarlag.

Generalsekretær i Norsk Bonde- og Småbrukarlag Anton Langeland kaller det et kynisk spill og sier kjedene har brukt jordbruksforhandlingene og toll på import som skyteskive for å heve egne priser.

– Realiteten er at de bedriver prispress mot leverandører for å holde prisene inn til butikk nede, samtidig som de samarbeider om pris i butikk for å øke pris ut til forbruker. Dette er ikke lenger ærlige forhandlinger om realiteter, sier Langeland til NTB.

Konkurransetilsynet har konkludert med at de tre store kjedene har hatt en langvarig praksis med ulovlig prissamarbeid og ilagt dem til sammen 4,9 milliarder kroner.

Kjedene avviser at de har gjort noe galt og har klaget vedtaket inn for Konkurranseklagenemnda. Etter behandling der, kan saken eventuelt havne i rettssystemet.

I mellomtiden er Langeland spent på om – og hva – myndighetene vil gjøre videre for å sikre at dagligvarekjedene endrer både holdning og praksis i kjølvannet av rapporten.

– Spillet har gått for langt. Skal de rette opp og bygge tillit hos leverandører og forbrukere, må det en mer langsiktig og solidarisk tankegang til, sier han.

Powered by Labrador CMS