Norgesgruppen lanserer ny merkevare
«Vilje» med matvarer som er produsert etter økologiske prinsipper
Norgesgruppen har lansert en ny merkevare – «Vilje». Den skal gjøre det enkelt for kundene å velge bærekraftig. Samtlige matvarer i serien er så langt laget etter økologiske prinsipper.
Ifølge brand manager Pernille Løvås i Unil og prosjektleder for innovasjon Linda Korseberg Hagen i Norgesgruppen, skal Vilje gjøre det enkelt å ta gode valg. Forbrukerne har blitt mer bevisste, og flere blir stadig mer opptatte av at maten og produktene har et godt fotavtrykk.
– Den nye merkevaren skal hjelpe forbrukeren å handle mer bærekraftig. Våre innsikter viser at forbrukerne vil velge bærekraftig og være en del av løsningen på klimaproblemene. Derfor viser vi hva forbrukeren kan velge som er mer bærekraftig i butikken, sier Løvås.
Det er over 70 varelinjer som er under merkevaren Vilje. Blant produkter som er lansert er matvarer og nonfood.
– Vi har lagt eksisterende produkter over til den nye serien. Det er mye frukt og grønt, og Bama Økologisk går inn i Vilje. Eldorado Go Eco med blant annet linser, pasta, frø og kjerner blir også en del av Vilje-serien. Innenfor non-food lanserer vi rengjøringsartikler og hygieneprodukter, sier Korseberg Hagen.
Ifølge Korseberg Hagen bruker en kunde ute i butikken tre til fire sekunder i hylla for å bestemme seg for hvilket produkt de skal ha.
– Vi har vært fornøyde med dagens portefølje, men det har vært litt vanskelig for forbrukeren å orientere seg. Vi har gjort en del grep på blant annet emballasjen og innholdet for å gjøre det bedre.
Hittil er alle matvarene i serien produsert etter økologiske prinsipper. Ifølge Løvås ønsker forbrukeren ren mat som er produsert på en mer bærekraftig måte.
– Det var naturlig for oss å legge over den økologiske serien til Vilje. Vi har ikke sagt at Vilje skal være et 100 prosent økologisk merke. Så det kan komme varer som ikke er økologiske i fremtiden. Men vi skal være et bedre alternativ for mennesker, dyr og forbruker.
– Kan dere fortelle om designet?
– Vi har valgt et seriedesign som går på tvers av alle kategoriene. Det skal være lett å kjenne igjen produktene, og vi har en innsiktsform på fronten. Der ser man «inn» til produktet, noe som gjør at det er godt synlig i hylla, svarer Løvås.
– Alle produkter i serien har et bærekraftsbevis i høyre hjørnet som forteller en historie om hvorfor dette produktet har kunnet bli til Vilje og hvorfor det er et godt valg, legger hun til.
Det var naturlig for oss å legge over den økologiske serien til Vilje. Vi har ikke sagt at Vilje skal være et 100 prosent økologisk merke. Så det kan komme varer som ikke er økologiske i fremtiden
Løvås sier at prisene på produktene vil variere fra kategori til kategori, men at selve merkevaren skal være for folk flest.
Løvås og Korseberg Hagen har allerede fått tilbakemeldinger på at produktene så fine ut.
– Det er veldig gøy at serien er lansert. Lanseringen starter ikke med et kjempesmell, siden vi har tatt et bevisst valg om å ikke kaste emballasje eller ferdigvarer som skal legges over til Vilje. Så sortimentet kan variere litt fremover, men det skal være tilgjengelig i alle Norgesgruppens butikker, synes Linda Korseberg Hagen.
Under arbeidet med merkevaren har det vært viktig å kutte plast der det var mulig – og erstatte det med sertifisert og fornybar fiber.
– På for eksempel papiremballasjen bruker vi fornybar fiber. Vi har også kuttet plast og glass. Nå kommer pastasausene på Tetra Pak. Det gir mindre luft, og man kan frakte mer under transport, forteller prosjektlederen for innovasjon videre.
– På husholdningsartiklene har vi gått fra resirkulert PET til PE. Vi ønsker ikke å ta ut PET-plast siden det brukes på drikkemballasje. Gjør vi det, kan vi ikke bruke plasten på nytt. Da har vi heller valgt å bruke plasten som allerede er i husholdningsplastløpet som gjør at det kan gjenbrukes på nytt, sier Korseberg Hagen.
– Har dere satt dere noen mål?
– Ikke noe konkret. Når man lanserer et nytt design eller en ny merkevare, forventer man en liten dupp i salget. For oss er det viktigste at forbrukeren er fornøyd med produktene. Dette er bare en start, og det kommer flere Vilje-produkter etter hvert, avslører Korseberg Hagen.