Joker Åsgårdstrand:

Kjøpmann Jan Erik Banner Olsen hos Joker Åsgårdstrand satser på økologisk, og har et godt utvalg av frukt og grønt.

Drar øko-kunder på søndagene

Godt utvalg av økologiske produkter har blitt et konkurransefortrinn for kjøpmann Jan Erik Banner Olsen i søndagsåpne Joker Åsgårdstrand.

Publisert Sist oppdatert

–Vi lever på et lite areal, men det fungerer. Båtgjester som handler her om sommeren, sier at vi har større utvalg enn de store kjedebutikkene. Vi får mange positive tilbakemeldinger, sier kjøpmannen, som har den 99,5 kvadratmeter store butikken fylt med rundt 3500 varelinjer, hvorav stadig flere er økologiske.

Kommer på søndager

Butikken ligger i gamle Åsgårdstrand, et steinkast fra havnen. I det hvitmalte trehuset har det vært handlet med dagligvarer siden 1895, og selv har Jan Erik Banner Olsen vært kjøpmann her i tredve år. At Edvard Munch bodde i en del av huset i fire år, gir et ekstra historisk sus over lokalet, som har holdt søndagsåpent siden 2002.

– Vi har bra utvikling innenfor økologisk. Særlig kommer det mange kunder fra omlandet fra Horten til Tønsberg på søndager. Mange av dem kommer for å handle økologisk, sier kjøpmannen.

I selve Åsgårdstrand bor det rundt 3000 innbyggere og det blir stadig flere. Byen ligger midt mellom Horten og Tønsberg, med cirka 10 kilometer til hver av byene.

Butikken fikk ifølge Olsen et løft i omsetningen under koronaen i 2020, mens den i 2021 endte på omtrent det samme, til tross for ni uker med graving i gaten og dårlig tilgjengelighet. Da endte omsetningen på 17,6 millioner.

Tar inn det han kan

Jan Banner Olsen mener at en liten butikk som hans godt kan tåle å ta inn litt flere prodkter enn det som er vanlig i Joker. Derfor snakker han med kundene og hører om det er noe de savner av økologisk – og tar det inn om det er mulig.

– Man trenger jo ikke fire rekker med Corn Flakes i hyllen. Med litt flere varelinjer får man også skikkelig varetrykk, mener kjøpmannen, som foruten et godt utvalg av økologisk frukt og grønt kan tilby kundene alt fra økologisk mel, sukker, te, honning og peanøttsmør til rødbetejuice, som er ting man ikke akkurat forventer å finne i en vanlig Joker-butikk.

– Vi har økologisk i de flest varegrupper, og kan stort sett dekke de daglige behovene til øko-kundene, fremholder Olsen.

Økologi er bra

At kjøpmannen er velvillig innstilt overfor kundenes ønsker om flere øko-produkter, betyr ikke at han kan ta inn alt de har på ønskelisten.

– Hvis jeg må ta inn for store kvanta av et økologisk produkt og ser at det vil bli mye svinn, må jeg stå over. Da blir det for stort tap, og det forklarer jeg til kunden. Det er best å være ærlig, mener Olsen, som de siste fire-fem årene har merket økende interesse for økologisk blant kundene. Kjøpmannen følte seg derfor kallet da kjeden sentralt spurte om han ville at Joker Åsgårdstrand skulle bli en økologisk inspirasjonsbutikk.

– Jeg satser først og fremt på økologisk som kjøpmann, men synes også personlig at det er bra for naturen. Jeg er blitt bevisst på det. Vi må begynne å ta vare på jorda vår, så da må det økologisk produksjon til. Det er fremtiden, mener han.

Ønsker mer frukt og grønt

Olsen er nøye med å merke de økologisk tørrvarene på hylleforkantene. Det gjelder også i frukt- og grøntavdelingen. Hvis det er plass på kjølerommet, lager han et lite øko-torg for å gi økologisk frukt og grønt litt ekstra oppmerksomhet.

– Jeg har alt av økologisk frukt og grønt som jeg får lov til å bestille, men jeg savner tilgang på noe mer. Økologisk squash er for eksempel noe jeg ikke har tilgang til i Joker, men jeg sender uansett ønskene mine til kjedekontoret, sier Olsen.

Løk er bestselgeren innenfor økologisk frukt og grønt, som ellers omfatter hvitløk, spinat, appelsiner, sitron, brokkoli, blomkål, stangselleri, rødbeter, spirer, kålrot, sjampinjong og økologiske dadler og juice.

Mindre svinn med app

– Øko-spinaten er populær. Den er mer spiselig fordi bladene er mindre enn i de konvensjonelle posene. Det er nok det økologiske produktet som har økt mest av frukt og grønt i det siste, tror Olsen, som en tid prøvde å bare selge stangselleri i økologisk variant, men da ble det noen misfornøyde kunder.

– Ikke alle ville ha økologisk stangselleri, så jeg måtte ta inn konvensjonell igjen, forteller han.

– Hva med svinn av økologisk frukt og grønt?

– Vi priser ned eller får avsetning via Too Good to Go-appen, så det er lite som må kastes av økologisk eller annet. Etter at vi begynte med Too Good to Go, har vi henting av matavfall bare hver fjerde uke. Før var det hver uke, forteller kjøpmannen.

Powered by Labrador CMS