Danmark:

Lille Irma i Nørrebrogade 3 har en øko-andel av omsetningen på 48 prosent, som er høyest i kjeden. Foto: Mone Frogg Christiansen.

Irma-kundene prioriterer økologisk

Mens økologisalget på landsbasis er under press i Danmark, fortsetter Irmas kunder å kjøpe økologisk. Kjedens mål er 50 prosent øko-andel innen 2025.

Publisert Sist oppdatert

En stadig stigende andel viser at Irmas kunder handler økologisk også i tider med økonomisk utrygghet. Ifølge kjeden var øko-andelen på 36,4 prosent i september i år mot 35,8 prosent i samme periode i fjor.

Tror målet kan nås

– Vi er svært glade for at vi vokser med andelen økologisalg i målingene. Økologi er en viktig merkesak for oss, og for mange av kundene våre et meget bevisst valg, fremholder kjededirektør Jan Larsen i Irma i en pressemelding fra kjeden.

Den høyeste øko-andelen i Irma-kjeden er i meieri-kategorien, der den lå på 67 prosent i september.

– Det styrker oss i troen på at vi kan nå vårt mål om en økologiandel på 50 prosent i 2025, som den første supermarkedkjeden i verden, sier Larsen videre.

Overfor Dagligvarehandelen bekrefter kjededirektør Jan Larsen at tendensen hva gjelder øko-andel, fortsetter inn i oktober. Han ønsker imidlertid ikke å avsløre mer om hvilke andre kategorier som har høy øko-andel hos Irma utover meieriprodukter, og hvilke kategorier som henger etter.

Lille Irma på Nørrebro

Irma er en av verdens eldste kjeder, grunnlagt i 1886. I nyere tid har den bygget opp en tydelig økologi-profil og konsentrert seg om et urbant publikum. Kjeden har nå 66 butikker beliggende i stor-København, der etterspørselen etter økologiske produkter også er størst.

Butikken med den største økologi-andelen er Irma Nørrebrogade 3, med en øko-andel på hele 48 prosent.

– Irma Nørrebrogade 3 er en av Irmas minste butikker i areal og sortiment og er meget sterk i økologi og det grønne måltid. Det henger helt sammen med kundeprofilen i området omkring butikken. Butikksjefen Mathias Bennekou setter selv sitt sortiment utfra Irmas generelle sortiment, opplyser Larsen til Dagligvarehandelen.

Halvparten emv

For å nå det ambisiøse øko-målet vil Irma lansere nye produkter, både i form av egne merker og merkevarer, fremholder Larsen videre.

– Hva betyr egne merkevarer innen økologi for Irma? Dreier det seg kun om Änglamark, eller er det flere?

– Det dreier seg om riktig mange. Målet er å se om vi kan runde halvparten av økologi-salget med egne merkevarer. Det er også mange små gründere som produserer økologisk til oss, sier Larsen.

Han viser også til at Irma parallelt arbeider med forskjellige kampanjetiltak som vil få enda flere av kundene til å velge økologisk. Irma har over 2400 økologiske produkter i sortimentet, og hyppige aktiviteter og tilbud kunngjøres gjennom blant annet kundeaviser og på nettet.

Kjededirektør Jan Larsen i Irma mener kjedens øko-andel på 67 prosent i meieri-kategorien viser at målet om 50 prosent øko-andel totalt kan nås innen 2025. Foto: Irma

Økologien er robust

I Økologisk Landsforening er man tilfreds med utviklingen for økologisk varer i Irma-kjeden.

– For oss viser tallene at økologien er robust, og at det er et bevisst valg som mange forbrukere har tatt, sier Birgitte Jørgensen, markedssjef i Økologisk Landsforening, i en kommentar til pressemeldingen fra Irma.

Powered by Labrador CMS