Tone Rønning Vike er daglig leder i 29|2 Aurland AS, en av 22 virksomheter i Norge som er sertifisert etter strenge krav for økoturisme. Etter noen «forferdelige pandemiår» er hotelldriften igjen blitt noe å leve av.
Tone Rønning Vike er daglig leder i 29|2 Aurland AS, en av 22 virksomheter i Norge som er sertifisert etter strenge krav for økoturisme. Etter noen «forferdelige pandemiår» er hotelldriften igjen blitt noe å leve av.

Den nye oljen

Økoeventyret i Aurland

Økoturisme koster, men reiselivsgründer Tone Rønning Vike er ikke i tvil om at gevinstene er verdt innsatsen. Nå er gårdshotellet 29|2 Aurland blitt god butikk også.

Publisert Sist oppdatert

– Reiselivet er den nye oljen, da må vi ta vare på naturen vår, sier Tone Rønning Vike til Dagens Perspektiv.

Hun er daglig leder i det økoturismesertifiserte selskapet 29|2 Aurland, som hun eier sammen med ektemannen Bjørn Vike. Han er lommekjent i den vestlandske fjellheimen, byggmester med fjellbygg og trehusrestaurering som spesialfelt. Og navnet 29|2? Det er rett og slett gårds- og bruksnummeret.

Vekket av egen journalistikk

Økologiinteressen tok fyr i hennes forrige karriere – journalistikken. Med Dagbladet, DN-magasinet D2 og Bergens Tidende som sentrale kunder, gjorde særlige reportasjearbeidet om de elendige tilstandene i Sognefjorden og andre deler av det Unesco-stemplede verdensarvriket «Vestnorsk fjordlandskap» inntrykk. Legg til smogen fra cruiseskipene i Flåm, gruveavfallsdumping i fjordene og hit-og-dit-fortest-mulig-turistene – så har du bakgrunnen.

– Nord-Norge har nordlyset, vi har fjordlyset, sier Tone, som rister oppgitt på hodet over tidligere forslag om å lyse opp flere av fossene i området.

– Lysene langs fjorden symboliserer de tapre bøndene våre, et perlehalsbånd langs fjorden!

Verdens grønne hjerte

I 2012 forlot ekteparet Bergen, tok med barna og flyttet til gården Bjørn Vike hadde arvet.

Visjonen var klar: Fjord-Norge skal være verdens ‘grønne hjerte’ – så da begynner vi med vårt eget.

Turlifossen i Aurland, her med selskap av økologiske kyr på sommerbeite.
Turlifossen i Aurland, her med selskap av økologiske kyr på sommerbeite.

Aurlandsdalen og Aurlandselva, Turlifossen og breen Blåskavlen – det mangler ikke kortreiste perler i nærområdet. Her er det særpregede rom, fluefiske, fjord og fjell. Men dersom vi ikke får fart på det grønne skiftet her hjemme, frykter Tone at Turlifossen endrer karakter til en klukkende bekk.

– Vi er det fredelige alternativet til Flåm.

Det bærer også virksomheten preg av. Her skal prinsippene for norsk økoturisme følges til punkt og prikke: Turismen skal ivareta naturen og kulturen og komme lokalsamfunnet til gode.

Det skal gå litt sakte: For å holde klimaavtrykket lavt er aktivitetstilbudet – ofte med privat guide for gjestene – preget av rolige verb som ro, padle, fiske, sykle og gå. Naturskatten skal deles med gjestene.

Økologiske kyr og lam, økologiske grønnsaker fra egen åker – slikt er de ikke alene om. Men sertifiseringen drar det atskillig lenger. Noen eksempler: Elbiler, strømdrevet firhjuling, hester og høner som gjødsler åkeren, kompostering, nei til plast og engangsartikler, aktiv gjenbruk av tekstiler og møbler.

Aurland huser også Norges eneste 100 prosent økologiske landbruksskole, og Sogn Jord- og Hagebruksskole bruker da også 29|2 Aurland som et utvidet klasserom der Tone og hennes stab viser elevene hvordan det virker i praksis.

Mistet nesten livsverket

Kortreist økologisk lam fra en av nabogårdene står på menyen.
Kortreist økologisk lam fra en av nabogårdene står på menyen.

I 2023 ga 14,4 millioner i driftsinntekter, mer enn tre ganger så mye som de 4,2 millionene i pandemiåret 2020.

Driftsresultatet på 2,8 millioner i 2023 gir en driftsmargin på nesten 20 prosent, skyhøyt over normalen i den ellers marginsvake reiselivsnæringen.

Sommeren har stort sett vært fullbooket, og stadig flere kommer på besøk i skulder- og lavsesongene. De kaldeste vintermånedene er hotellet stengt. Det gir også tiltrengte pusterom og batterilading for kommende sesonger. Det har Tone lært seg å sette pris på etter det hun beskriver som «forferdelige pandemiår», der hele livsverket stod i fare – og gjorde henne til en «talsperson for småskala reiseliv» i lokale, nasjonale og internasjonale medier, inkludert en dokumentar på TV2.

– Vi tapte 5 millioner på noen få uker.

I 2022 kom smellen, og Tone ble langvarig syk.

Nå er begeistringen og energien for det Tone driver med, tydelig tilbake. Nå beviser hun at «det går an å leve av ren luft og kjærlighet».

Nå skal hun i gang med en resertifisering som økoturismebedrift. Miljøfyrtårn er selskapet allerede, men økoturismekravene er strengere. Bedriften fikk for eksempel avslag da den søkte om elektrisk badestamp. Den må nemlig være vedfyrt.

– Alt med økologisk er dyrt og arbeidskrevende, men vi er kompromissløse. Det handler om framtida!

Profesjonalisert skreddersøm

Tone Rønning Vike legger ikke skjul på at det koster å bo på 29|2 Aurland. Ti rom er blitt til åtte for å få plass til to suiter som gir bedre plass når flere reiser sammen.

Vi la inn 400.000 kroner i ny nettside, og det gjorde susen for oss

Hun beskriver gjestene som «veloppdragne, velbereiste, velutdannede og velsituerte», mange av dem hentes inn via skreddersømoperatører i andre deler av norsk reiseliv.

Svømming i Aurlandsfjorden, en trang arm av Sognefjorden.
Svømming i Aurlandsfjorden, en trang arm av Sognefjorden.

Nøkkelen til innpass i high-end-markedet er profesjonalitet. Etter å ha tatt Innovasjon Norges kurs i «Kvinnovasjon», satt Tone Rønning Vike igjen med to klare konklusjoner: Framstå profesjonell og bruk penger på nettsiden for å bygge merkevaren.

– Vi la inn 400.000 kroner i ny nettside, og det gjorde susen for oss.

I dette markedet må du levere til forventningene, og helst over – hver dag, for hver gjest.

Økosertifiseringen bidrar også til profesjonaliseringen. Pandemien ga henne tid til å fullføre et av kravene, en guide- og vertskapsmanual. Den ble på 200 sider og brukes aktivt av alle som jobber med og i 29|2 Aurland, som nå teller fire helårsarbeidsplasser og nærmere 30 sesongarbeidere.

Etterlyser norske bedrifter

Gjestene skal også føle ansvaret ved å bo her, og prinsippene deles med nye gjester før den første middagen og det arrangeres egen introduksjonstur i nærmiljøet. Minste oppholdstid er to netter, et lite bidrag for å bøte på en aldri så liten klimafloke:Amerikanske turister er i flertall, sammen med briter og australiere.

Gjestene er veloppdragne, velbereiste, velutdannede og velsituerte

Nå ønsker Tone seg flere nordmenn som gjester, ikke minst bedrifter.

Dagens turister skiller seg fra de norske. Se for deg dette: En gutt oppvokst i en park i Hongkong setter blikket i Tone og spør: «Er det lov å plukke blomstene her»?

– Han hadde aldri sett en villblomst i sitt liv, eller plukket et villbringebær.

Tone forteller også om en maratonløpende, kvinnelig plastisk kirurg fra Texas, som etter en løpelangtur før frokost skulle gå Aurlandsdalen med henne som guide samme dag:

– Jeg måtte leie henne på enkelte strekninger! Ikke fordi hun var sliten, men fordi hun slet med balansen i ulendt terreng.

Kravene til økoturisme

Gründerekteparet Bjørn Vike og Tone Rønning Vike eier halvparten av selskapet hver. Nå har de skapt fire helårs arbeidsplasser.
  • Natur- og kulturbasert og har økoturisme som grunnfilosofi for hele sin virksomhet
  • Bidrar aktivt til natur- og kulturvern, har god kjennskap til egen miljøpåvirkning og utøver alltid en føre-var-holdning
  • Etterstreber en mest mulig bærekraftig drift, som balanserer økologiske, kulturelle, sosiale og økonomiske hensyn.
  • Bidrar positivt i lokalsamfunnet, benytter lokal arbeidskraft, lokale tjenester og råvarer, jobber for økt samarbeid og utviser et generelt samfunnsansvar
  • Bidrar til å ta vare på verneverdige bygg og har stedstilpasning, lokal byggeskikk og særpreg som et generelt mål i valg av materialer og løsninger
  • Stiller spesielt høye krav til vertskap og guider. Formidling og læring er en sentral del av produktet
  • Tilbyr minneverdige opplevelser og skaper møteplasser som gir medarbeidere og gjester innsikt i lokalkultur, -samfunn og miljø.
  • Kilde: Hanen, landsdekkende næringsorganisasjon for virksomheter innen bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge – og ansvarlig for sertifiseringen 

Powered by Labrador CMS