Kjøpmann Christer Vambseth (t.v.) er ikke redd for å bruke plass på Kolonihagen Sparkling hos Rema 1000 Nesodden. Her sammen med kollega Håvard Sagen.

Økologisk brus banker Coca-Cola og Pepsi Max

Hos Rema 1000 Nesodden har de solgt mer enn 21.000 bokser med Kolonihagen Sparkling i år. Bestselgeren med ingefær slår både Coca-Cola og Pepsi Max på salgsstatistikken.

Publisert Sist oppdatert

Kolonihagen Sparkling er en økologisk brus søtet med agavesirup, som selges på 0,33 liters boks. Den finnes så langt i fire varianter, som alle er å finne hos Rema Nesodden.

Økologisk hjelper

Her er drikken så populær at alle fire er blant de seks mest solgte smådrikkene i butikken. Det er kun Coca-Cola og Pepsi Max som kan konkurrere om topp-plasseringene.

– Aller størst er den med ingefær. Av all smådrikke er Kolonihagen Sparling med ingefær desidert størst. Den slår både Pepsi Max og Cola-Cola, forteller kjøpmann Christer Vambeseth.

– Hvorfor gjør denne serien det så bra?

– Det er et god produkt, og jeg tror det får drahjelp av at den er økologisk. Folk er opptatt av å handle økologisk her på Nesodden. Mer enn alle andre, virker det som, sier kjøpmannen.

– Det er i hvert fall ikke fordi den er billig at den går så godt. 0.33 liter til 19.90 er ikke billig, slår han fast.

Tre ganger mer enn nummer to

Det er ikke så ofte det kommer nye merkevarer i brus-kategorien, og enda sjeldnere at de blir salgsvinnere.

– Det er gøy å løfte frem nye produkter, og vise at ikke Coca-Cola eller Pepsi Max nødvendigvis er regjerende mester over alt, sier Christer Vambeseth.

– Jeg valgte å satse på det da det kom, og bestilte inn enorme mengder. Jeg tenkte det var galskap, men man må satse for å selge!

Tall som Vambeseth henter ut fra systemet sitt, viser at han selger tre ganger så mye Kolonihagen Sparkling som neste mann på lista i sin region. Det er Rema 1000 i Son. Regionen består for det meste av butikker i Follo-området og tidligere Østfold fylke.

– Jo lenger sør du kommer, desto vanskeligere er det å selge økologisk, tror jeg. Det er klart det er vanskeligere å selge bokser til 19,90 når det er grensehandel rett ved siden av, påpeker Nesodden-kjøpmannen.

1000 bokser i uka

Men selv om kundene på Nesodden trolig har Norges største øko-andel i handlekurven, selger ikke produktene nødvendigvis seg selv.

– Nei, det hadde nok ikke vært så stort hvis vi ikke hadde turt å vise det frem. Jeg har bestilt mellom 7000 og 8000 enheter av gangen. Da bør det jo selge, ellers blir det dyrt, gliser kremmeren.

– Jeg har solgt denne brusen for 372.000 kroner hittil i år. Så det blir jo penger av det! Det er en morsom vare å selge, og den går som juling.

– Hvem kjøper den?

– Det er sammensatt, alt fra unge til eldre. Noen kjøper inn 10 - 15 bokser til helga, andre kjøper den til lunsj. Et par av variantene er typiske sommerdrikker. Lemonadevariantene skjøt virkelig fart i sommer, da solgte jeg vel 1000 bokser i uka i snitt.

– Drikker du selv Kolonihagen Sparkling?

– Jeg har prøvd det, ja. Men som de fleste andre Rema-kjøpmenn er jo jeg en Cola-type.

Powered by Labrador CMS