Lokalmat

Multer og reinsdyrkjøtt er med på å sette Finnmark på det nasjonale kartet for lokalmat.

Finnmark fortsatt landets mest attraktive fylke for lokalmat

Finnmark troner igjen øverst som fylket med den mest karakteristiske lokalmaten, viser en undersøkelse  til Stiftelsen Norsk Mat.

Publisert Sist oppdatert

Med en andel på 14 prosent av de spurte, er Finnmark det fylket flest nordmenn vil dra til for å oppleve særegen lokalmat. 

– Slik har det vært helt siden 2019. Så Finnmark har befestet sin posisjon som lokalmatfylke nummer én, sier Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Siden 2015 har stiftelsen spurt nordmenn hvor de helst vil dra for å oppleve særegen lokalmat. Årets resultat viser at Finnmark igjen troner øverst som fylket med den mest karakteristiske lokalmaten. 

Voksende interesse for Finnmarks mattradisjoner 

Norge kan ikke kalle seg en ekte matnasjon før flere nordmenn har en klar mening om hvor de skal dra for å oppleve vår rike lokale mat- og drikkekultur.

Undersøkelsen viser at fylket har klart å øke sin andel noe fra fjorårets måling, og at interessen for Finnmarks unike mattradisjoner vokser.

Det er gledelig å se at Finnmark nok en gang styrker sin posisjon som landets fremste lokalmatfylke. Dette er et bevis på at norske turister oppfatter den kvaliteten som regionens matkultur representerer, sier Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat. 

Vestland, som består de tidligere fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane, er et solid andrevalg blant lokalmatentusiaster. Til sammen 12 prosent mener de ville dratt vestover for å oppleve særegen lokalmat, viser årets utspørring. 

– Vestland har rike mattradisjoner og et variert tilbud av både lokal mat og drikke, som tydelig appellerer til besøkende. «Sidersafari» i Hardanger blir jo stadig mer populært, og denne typen samarbeid mellom lokale produsenter og lokalt reiseliv trekker folk, kommenterer Sundqvist. 

– Utfordring for norsk reiseliv 

Selv om Finnmark og Vestland topper listen, viser undersøkelsen også en bekymringsverdig stabilitet i andelen som ikke har en oppfatning om hvor de skulle dra for å finne god lokalmat. Vet-ikke-andelen ligger nemlig på 35 hele prosent og har gjort dette over flere år nå, påpeker Stiftelsen Norsk Mat. 

– Norge kan ikke kalle seg en ekte matnasjon før flere nordmenn har en klar mening om hvor de skal dra for å oppleve vår rike lokale mat- og drikkekultur. Når vet-ikke-andelen er såpass stor og har ligget stabilt i mange år, har vi absolutt en utfordring, påpeker Nina Sundqvist.

–  Vi må alle jobbe for å gjøre norsk lokalmat og drikke mer kjent. Sommeren er den perfekte tiden for å utforske Norges rike matarv. Vi oppfordrer derfor alle til å besøke lokale produsenter og smake på det beste Norge har å tilby. Ta deg tid på veien til eller veien hjem fra ferien. Se gjerne etter Hanemerket langs veien, da finner du ofte lokale gårder med utsalg på egen gård, oppfordrer direktøren i Stiftelsen Norsk Mat.

Powered by Labrador CMS