Barnefamilier handler økologisk
– Det er spennende å være med på reisen i en varegruppe som bare blir mer aktuell fremover, erklærer Rema-kjøpmann Frode Andersen på Nattland.
Nattland ligger i bydelen Årstad like syd for Bergen sentrum, og er et strøk bebodd av mange unge familier. Her driver Frode Andersen en av de fem inspirasjonsbutikkene fra Rema 1000 i Landbrukets Økoløft, og den eneste på Vestlandet i kjeden.
Øko-interessen varierer
– Interessen er stor og økende for økologisk mat her, spesielt hos unge voksne og barnefamilier. Vi merker at særlig økologisk barnemat, kaffe, syltetøy og egg har en fin utvikling. Frukt og grønt har et stabilt salg hvor banan er det største produktet, opplyser Andersen.
Andersen overtok som kjøpmann på Rema 1000 Nattland i november 2017. Han hadde da tidligere drevet to andre butikker i Bergen, nemlig Rema 1000 Haukelandsveien og Rema 1000 Åsane senter.
– I Haukelandsveien var det mange studenter som var interessert i økologisk. I Åsane var ikke interessen så stor, fastslår kjøpmannen, som i fjor solgte økologisk for ca. en million kroner av en totalomsetning på 165 millioner.
Gir kundene valget
– Hva gjør dere for å inspirere kundene til å velge mer økologisk mat?
– Vi plasserer øko-varene i de respektive varegruppene slik at valget er synlig for kunden. Økologisk brokkoli står med vanlig brokkoli og økologisk banan med vanlig banan for at kunden skal ha et reelt valg, sier Andersen, som også har hatt kampanjer på produkter som Kolonihagen kaffe.
– Da bygger vi gjerne opp en eksponering på en endereol og plakaterer godt i avdelingen. Det fungerer bra, fremholder han.
– Er det produkter dere savner i hyllene, og som kundene etterspør?
– Vi kjøper inn det vi kan, og opplever at vi har et godt sortiment som tilfredsstiller våre kunders behov. Men vi skulle gjerne hatt større utvalg i frukt og grønt, medgir Andersen.
Tror på videre vekst
Kjøpmannen synes Rema 1000 har gjort en kjempejobb på økologi, og sikter da særlig til at Kolonihagen-serien har betydd mye for tilbudet av økologisk.
– Kolonihagen holder høy kvalitet, og vi vil jo ha gode produkter å tilby. Det er en viktig serie for oss med varer som er godt mottatt av våre kunder, sier Andersen, som etter eget utsagn selger bra av alle Kolonihagen-produktene.
– Det gjelder blant annet kaffe og barnemat, der vi har godt med gjenkjøp. Et annet eksempel er grønn pesto, legger han til.
Andersen er ikke selv noen storforbruker av økologiske varer, men pleier å kjøpe økologiske bananer og kaffe. Han har uansett stor tro på god vekst i øko-salget i årene som kommer.
Prisene bør ned
– Ungdommer har nå et helt annet syn på økologiske varer enn hva de hadde før. Når vi allerede har så stor etterspørsel, vil den bare øke, det er jeg sikker på, fremholder kjøpmannen, som likevel mener prisforskjellen på økologiske og konvensjonelle produkter er for stor i flere varegrupper.
– Når det gjelder bananer for eksempel, går det greit. Folk vil ha økologisk selv om det akkurat nå er 8 kroner forskjell per kilo fra de konvensjonelle. Det har nok litt med sprøyting å gjøre, tror Andersen, som opplever mindre aksept for høyere pris på andre produkter i frukt- og grøntavdelingen, som brokkoli og blomkål.
– Prisen skulle gjerne vært lavere på en del økologiske produkter. Da blir valget veldig enkelt for kundene, mener kjøpmannen.