Meny Tangen:

Assisterende butikksjef Martin Garder hos Meny Tangen på Nesodden har en kundegruppe som er spesielt opptatt av økologi, dyrevelferd samt kortreist og alternativ mat.

Bohemenes øko-paradis

Meny Tangen på Nesodden er en økologisk inspirasjonsbutikk og ligger i et område med høy tetthet av øko- og miljøinteresserte kunder.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har i mange år vært en av de fremste i Meny til å selge store andeler økologisk matvarer, og det kommer vi til å fortsette med. Vi ønsker svært gjerne konkurranse fra flere. Meny Ringnes Park, Meny Hagaløkkveien og Meny Tangen er de tre med største andeler økologisk handel kjeden, forteller assisterende butikksjef Martin Garder.

Preget av Steinerskolen

Nesodden er den norske kommunen med størst andel bohemer, ifølge den såkalte bohemindeksen fra 2012. Garder tror antallet har økt siden den gang.

– Jeg vil si at kundene i stor grad er preget av det miljøet på Nesodden, som er økologisk, alternativt og kvalitetsbevisst, understreker den assisterende butikksjefen.

– Vi selger ikke bare økologi. Alternativ mat står også svært høyt blant Nesoddens beboere. Steinerskolen har tilhold i området, så veldig mange av kundene har enten vært elever ved skolen eller har barn i skoleklassene, utdyper han.

Har jobbet målrettet

Hos Meny Tangen er økologi noe de har arbeidet målrettet med siden Garder begynte i forretningen for 11 år siden. Han og resten av staben er takknemlige for å ha fått status som økologisk inspirasjonsbutikk.

– Allerede den gang solgte vi mer økologisk lettmelk enn den konvensjonelle. Siden har det gått slag i slag ettersom vi har fått inn flere produkter som er økologiske i stadig flere kategorier. Ønskemålet er å tilby økologiske alternativer i alle kategorier, fra rundstykker til kosmetikk, fremholder Garder, som også påpeker at butikken kan levere så gode økologiske salgstall takket være alle som bryr seg ekstra om kloden, og bedriftene som gjennomgår en meget tøff sertifisering for å kunne selge økologiske matvarer.

– Kortreist og dyrevelferd er våre kunder meget opptatt av, fastslår han.

Demo er viktig

I meieriavdelingen har Rørosmeieriet på kort tid blitt større enn Tine og Q-meieriene. Ifølge Martin Garder har Meny Tangen høyest andel i kjeden når det gjelder Rørosmeieriets produkter.

– Mye av dette skyldes nok at de utelukkende har økologiske produkter av høy kvalitet, noe kundene ser ut til å like. De står også ofte ved demonstrasjoner i butikken, med kunnskapsrikt demo-personell.

Garder fremhever butikkens kontaktperson ved meieriet, Robin Pedersen, og Elida Smestad hos Økologisk Norge som pådrivere for å sikre økologiske demoer i butikker landet over.

– De informerer kundene meget godt om det å velge økologisk. En av nyheten våre innenfor økologisk spekemat er for øvrig Ask Gård, som vi var ute for å promotere overfor kundene tidlig i oppstartsfasen.

Selger mye mel

Meny Tangen har bygget om mel- og meierihyller for å gjøre mer plass til økologiske produkter. Dette gjelder spesielt mel fra Hollie Mølle, Spesialkorn og Kvelde Mølle.

– Her har vi produkter som det går mye av hos oss. Det er gledelig at så mange baker egne økologiske brød, synes Martin Garder.

Meny har kampanjer for økologiske produkter, og hadde nylig 10-kronersmarked for mange av produktene i Go-Eco-serien.

– Hermetiske, økologiske produkter har blitt ganske så populære, konstaterer Garder.

Bevisste medarbeidere

– Hva gjøres internt for å øke kunnskapen blant medarbeidere om økologi?

– Medarbeiderne er godt kjent med salget og vår sterke posisjon som en stor økologisk tilbyder. Vi tenker lenger enn å selge økologisk. Det handler om å være en miljøbutikk fullt ut, noe som innebærer lavt matsvinn, høy andel økologisk og en stor andel resirkulering, fremholder Martin Garder.

Hos Meny Tanger er økologi et tema i oppstartsamtaler, gjennomgang av butikken, elektronisk kursing og morgenmøter.

Powered by Labrador CMS