Etikken

I Etikken er det kun én person som er fulltidsansatt, Parwin Kemals samboer Irén. Selv er han frivillig. – Men jeg har en «ordentlig» jobb som sakkyndig i rettssaker. Jeg er utdannet psykolog, forteller han.

Butikken der alt er annerledes

Etikken i Trondheim har ikke svinn, gir bort eventuelt overskudd, selger 50 prosent i løsvekt og har en øko-andel på over 90 prosent. I år kan annerledesbutikken feire 10 års-jubileum.

Publisert Sist oppdatert

Etikken har nesten 2000 varelinjer, og ifølge Parwin Kemal absolutt alt man trenger i en dagligvarebutikk – og litt til. Med unntak av ferskvarer.

– Jeg har vært i kontakt med Bama, men det oppstod et lite problem de ikke klarte å løse: Vi måtte betale tillegg for å få varer uten emballasje, slik at en agurk uten plast koster mer enn en agurk med. Men jeg går fortsatt og ønsker meg ferskvarer, innrømmer Parwin. Selv har han småbruk og dyrker egne grønnsaker.

– I tillegg har vi høner, så eggproduksjonen er i boks.

Svinn: 0 prosent

I Etikken er det visst nok ikke svinn.

– Vi kaster aldri noe, da selger vi det heller billig eller gir det bort. Og skulle det være noe søl, så får hønene det. De er ikke så nøye på datovarer, heller, ler Parwin.

Han er godt kjent med kjedebutikkenes mange tiltak for å redusere matsvinn.

– Men de kommer aldri på nivå med oss så lenge de driver som de gjør.

Halvert omsetning

Etikken har 250 varelinjer i løsvekt. Det er det trolig ingen i Norge som kan matche. 99 prosent av disse er økologiske.

– Det er stort sett bare salt som ikke er det. Det finnes ikke.

Her finnes alt av krydder, korn. frø, nøtter, og en mølle så man kan mele eget mel, i tillegg til kaffekvern. Og et stort utvalg såper og rengjøringsprodukter.

– Løsvekt er nesten 50 prosent av omsetningen, og blir stadig mer. Vi fikk en knekk på grunn av korona, men det begynner å normalisere seg, sier han, og legger til at koronaeffekten var en halvering av omsetningen i en periode på tre måneder.

– Vi har ikke en konto med flere millioner hvis noe skulle skje. Det ble veldig tøft, men vi har foreløpig kommet oss gjennom det, selv om det selvsagt vil få følger for resten av året.

– Det blir ikke så mye å gi bort i år?

– Jeg tviler på det.

Gjenbruk er rett bruk

Etikken er den eneste butikken i Trøndelag som er Debio-godkjent, og har dessuten Gullmerket, som betyr at minst 90 prosent av varene er økologiske.

Her finnes ingen plastemballasje. Handleposene er av papir, og vinduene i selvplukk-posen er også fiberbaserte. Har du med egen emballasje, får du 10 prosent rabatt.

Refillbeholdere fant han på en campingvognbutikk. Andre beholdere fikk han fra en som importerer olivenolje.

– Man må være litt kreativ for å få det til. De hvite hyllene der fikk jeg gratis fra en skobutikk rett over gata som la ned. Vi kjøper brukt så langt det går. Gjenbruk er rett bruk, pleier jeg å si.

Netthandelen øker stadig, men Parwin kan ikke huske å ha kjøpt en eneste eske til å frakte varene i.

– Vi gjenbruker eskene vi får varer i. Det eneste vi kjøper av emballasje er løsvektposer, for de må være ubrukte, sier han.

Alle leverandører blir grundig undersøkt før de får slippe til i butikkhyllene.

– Jeg er pirkete på hvem vi handler med. I Tyskland har vi leverandører som kompenserer for alt av CO2-utslipp, og vi har britiske leverandører som planter trær for å kompensere for materialbruken. Vi kan ikke handle fra hvem som helst, fastslår han.

Engasjerte kunder

Det er mye norsk mel i butikken, samt varer fra et par lokale leverandører. Resten er stort sett import.

Noen kommer innom for å kjøpe sin faste hudkrem eller modningspose for ost (!). Andre har Etikken som sin primærbutikk.

– De fleste kundene våre er veldig engasjerte folk som tenker mye på miljøet. Det er mange med allergier som vil ha så rene produkter som mulig, og en del som ser etter plantebasert mat.

– Når det gjelder allergi og vegansk mat, har jo andre butikker kommet etter.

– Ja, til de grader. Da vi begynte å selge vegansk pølse, var det ingen som visste hva det var. Nå produserer de største osteprodusentene vegansk ost selv. Det at andre tar mer og mer markedsandeler, gjør at vi vurderer om vi skal satse videre i det hele tatt. Personlig synes jeg det er bra for forbrukere at det finnes flere alternativer.

Flere butikker?

Familie og venner har vært viktige støttespillere i alle år. Det er ikke enkelt å drive en liten butikk, selv om de har som mål å gå i null.

– Familien har spyttet inn millionbeløp for at butikken skal overleve. Det har aldri vært snakk om overskudd eller å ta opp lån. Det har vært krevende, innrømmer Parwin.

– Vi har overlevd fordi det er folk som brenner for dette. Moren min vasker, svigermor står i kassa, venner bærer varer og mange støtter opp, fortsetter han.

Blir det overskudd, investeres det i driften eller gis bort til gode formål.

– Vi har sakte men sikkert klart å utvide. Vi bruker litt av overskuddet til å utvikle prosjektet, og ønsker flere slike butikker i Norge, sier Parwin, og konstaterer at stadig mer av netthandelen sendes ut av Trondheim, fra sør til nord, og ikke minst til Oslo.

– Det er et klart potensial der, og vi jobber med konkrete prosjekter. Jeg håper å åpne en ny butikk i en annen by i Norge om noen måneder, røper han.

Powered by Labrador CMS