Kolonihagen er i vekst og står nå for cirka en tredjedel av øko-salget i Rema 1000, fremholder kategori- og innkjøpssjef Trond Morten Helgesen.

Kolonihagen vokser i Rema

– Fra 2020 til 2021 har Kolonihagen hatt en omsetningsøkning på over 20 prosent i Rema, sier kategori- og innkjøpssjef Trond Morten Helgesen i Rema 1000.

Publisert Sist oppdatert

Mens totalomsetningen i norsk dagligvarehandel gikk svakt ned i 2021, hadde økologiske varer en verdivekst på 1,7 prosent. Etter det Dagligvarehandelen erfarer, endte verdiandelen for økologisk på 1,5 prosent.

Stabil andel

Til tross for nedgang i totalomsetning og markedsandeler for Rema, er øko-andelen i kjeden uforandret, og mye tyder på at nettopp Kolonihagen-serien bidrar til dét.

– Rema 1000 holder seg stabil med en økologiandel på 1,3 prosent. Kolonihagen står for cirka en tredjedel av økologiomsetningen i Rema, opplyser Helgesen.

Kolonihagen drar kunder

Kjøpmann Leif-Marius Granly på Rema 1000 Hoffsveien på Oslo vest opplever en ganske stor interesse for økologiske varer blant sine kunder, og mener Kolonihagen-produktene kanskje er den største bidragsyteren.

– Kolonihagen-serien er unik for Rema, og en del faste kunder kommer hit på grunn av den. Den betyr mye for butikken, fremholder kjøpmannen, som i fjor hadde en totalomsetning på 112 millioner kroner netto mot 120 millioner i det store korona-året 2020.

I 2019 endte omsetningen på 107 millioner.

Fornøyd med veksten

– Vi hadde en Kolonihagen-andel på 2,3 prosent i 2021, og solgte for cirka 2,6 millioner kroner. Veksten i omsetning for Kolonihagen var på nesten 15 prosent fra året før. Det må anses som bra i forhold til nedgangen i totalmarkedet, synes Granli, som startet opp det nye året med en Kolonihagen-andel på 2,5 prosent i januar.

Store økologisk kategorier som bønner, linser, tomatsaus og barnemat inngår ikke i Kolonihagen. Granli har ikke tall på det økologiske totalsalget, men tror noen av Kolonialhagen-kundene også kjøper andre øko-varer.

– Ikke generelt, men mer enn gjennomsnittet, mener kjøpmannen.

Vil gjerne ha mer

Rema 1000 Hoffsveien er ambassadørbutikk for Kolonihagen, og har dermed fullt sortiment i sine hyller. Serien begynner å komme inn i mange kategorier, men kjøpmann Granli vil gjerne ha mer.

– Ferskvarer selger bra, og ribba til jul er et eget kapittel. Der går vi tomme for fersk ribbe med det samme. I desember hadde vi Kolonihagen-andel på 3 prosent i butikken. Den var nok kanskje litt kunstig høy på grunn ribba, tror Granli.

Skinkepålegg og andre svineprodukter er også populært, foruten syltetøy, pasta, kaffe og oster.

– Også Kolonihagen-brød er stort hos oss. De hadde en andel på 11,4 av brødene i 2021, fremholder kjøpmannen, som har troen på videre vekst for Kolonihagen.

– Det er fremdeles masse å gå på, også når det gjelder markedsføring, mener han.

Powered by Labrador CMS