Oda:

Oda har hatt en eksplosiv omsetningsvekst i de senere år, og salget av økologisk i volum har fulgt veksten, opplyser selskapet.

Lykkes med økologisk på nettet

– Vi er stolte over å ha en øko-andel på hele 5,5 prosent. Det er etter hva vi erfarer langt over hva som er vanlig i norsk dagligvarehandel.

Publisert Sist oppdatert

Det fremholder kommersiell direktør Anders Hansen i Oda Norge overfor Dagligvarehandelen. Salget av økologisk i volum har ifølge Hansen fulgt Odas eksplosive vekst de senere år. Netthandelsaktøren nådde en totalomsetning på nærmere 2,5 milliarder kroner i 2021 etter en vekst på 25 prosent fra 2020. I koronaåret 2020 økte omsetningen med imponerende 80 prosent.

Andelen er stabil

– Vi har lenge hatt en høy øko-andel og er glade for at andelen holder seg stabil i takt med at flere og flere nordmenn begynner å handle dagligvarer hos Oda. Andelen har vært stabil siden 2020, i en periode vi har økt omsetningen med om lag 125 prosent, sier Hansen.

Omsetningen av økologisk i norsk dagligvarehandel totalt gikk ifølge Landbruksdirektoratet ned med 2 prosent i fjor. Til sammenligning med Odas øko-andel kan det nevnes at bestemann i klassen av kjeder med fysiske butikker var Coop Mega med et snitt på rundt 3,4 prosent, etter det Dagligvarehandelen erfarer. Enkeltbutikker i ulike kjeder, særlig i Oslo-området, har en høyere andel enn dette.

Heier på utfordrere

Oda har per i dag rundt 500 økologiske varelinjer. I volum går det ifølge Anders Hansen mest av frukt og grønt, samt mel og gryn. Den største enkeltkategorien er egg.

Nettbutikken selger et bredt utvalg av Kolonihagens øko-produkter, som ellers bare er å finne i Rema-butikkene. Hansen trekker frem flere andre spennende produkter og vektlegger at Oda satser på både små og store øko-leverandører.

– En favoritt for mange er babymat fra Gro Gro, som Malin Bruset fra Lier står bak. I Oda heier vi på utfordrere, og det er gøy å se at den lille produsenten allerede har 14 prosent av babymatomsetningen vår.

Hver 15. produkt er økologisk

Hansen trekker også frem et stort utvalg av økologisk frukt og grønnsaker fra Odas egen leverandør Netfresh, som det jobbes tett med for å sikre kvalitet og utvalg.

– Videre kan jeg nevnte økologisk kylling og kalkun fra Homlagarden i Norheimsund og Hovelsrud gård ved Mjøsas bredd, og vi har et godt utvalgt økologisk kjøtt fra Strøm-Larsen på Torshov i Oslo. Vi har også rundstykker og hamburgerbrød fra Den gode baker i Stokke og syltetøy fra Kroken på Siggerud i Ski, sier han.

– Hva betyr øko-tilbudet for Odas profil overfor kundegruppen?

– Hos Oda skal det være enkelt å handle økologisk, og vi har et øko-utvalg som er langt større enn hos de fleste dagligvarekjeder. Hver 15. produkt Oda tilbyr er økologisk. Vi vet at mange setter stor pris på øko-tilbudet vårt, og har det som en viktig grunn for å velge Oda, sier Hansen, som er tydelig på at det ikke er noen grunn til å hvile på laurbærene.

Enklere å løfte frem økologisk

– Flere ønsker et enda bredere utvalg økologisk, så det jobber vi videre med å utvikle. Vi vil hjelpe kundene til å ta grønnere valg i hverdagen, og arbeider med å kutte klimautslipp fra produktene. Frukt og grønt, plantebasert og økologisk er en viktig del av løsningen for å få til det, fremholder han.

– Hvordan bruker dere nettsidene for å fremheve og selge flere økologiske varer?

Kommersiell direktør Anders Hansen i Oda Norge tror variasjon og bredde i utvalget av økologisk fortsatt vil være viktige for kundene.

– Vi har en egen landingside for økologiske produkter som viser bredden i utvalget, med blant annet inspirasjon til å velge økologisk middagstilbehør. Gjennom Oda.no og appen har vi en helt annen mulighet for å informere om og løfte frem økologiske produkter enn det man har i fysiske butikker, mener Hansen og legger til:

– Alle de økologiske produktene er tydelig merket med økologisk merkelapp, EU-blomst og Debio-merke. I tillegg kan kundene selv bruke filter for å se hvilke produkter som er sertifisert som økologiske i en varegruppe.

Powered by Labrador CMS