Salg av økologiske produkter:

Coop omsatte for økologiske produkter for 1,055 milliarder kroner i 2021, opp 24 prosent sammenlignet med 2019.

Øker mer enn markeds- veksten

Coop har hatt en vekst i øko-salget på 24 prosent siden 2019, mens Norgesgruppen kan vise til 13,6 prosent vekst i samme periode. Også i Rema er øko-andelen økende.

Publisert Sist oppdatert

– Coop omsatte økologiske produkter for 1,055 milliarder kroner i 2021, en økning på 3 prosent fra 2020 og en økning på over 24 prosent sammenlignet med 2019, det vil si før korona.

Mer enn markedsandelen tilsier

Det opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Knut Lutnæs i Coop Norge til Dagligvarehandelen.

– Selv om økningen er en del lavere enn tidligere, er det verdt å merke seg at den er vesentlig over markedsveksten, legger han til.

Ifølge Lutnæs har Coop en «betydelig overandel» innen økologi totalt sett. Innen lavpris skal Extra ha en overandel på hele 5,8 prosentpoeng i forhold til markedsandelen.

– Dette viser at vi også lykkes med økologi i lavpris, noe vi mener er viktig, sier han.

Kaffe, te og fjørkre øker

Norgesgruppen har også opplevd en stor øko-vekst sammenlignet med forrige normalår, 2019, om enn ikke like stor som i Coop.

– Sammenliknet med 2020, så blir det en nedgang fordi 2020 var et unntaksår. Men om vi sammenlikner med 2019, så ser vi en vekst overordnet for økologi på 13, 6 prosent i Norgesgruppen, forteller kommunikasjonssjef Kine Søyland. Dette er i verdi.

Meny, som har det største utvalget av økologiske produkter i Norgesgruppen, opplevde en liten nedgang i økologi på 0,5 prosent i 2021.

– Kaffe, te og ferskt fjørkre øker, mens vi har en tilbakegang på økologisk frukt, grønnsaker, barnemat og egg, opplyser kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i Meny.

Økende øko-andel i Rema

I Rema 1000 er de forsiktige med å gå ut med fjorårets tall nå.

– Det kommer en ny Ansvarsrapport for 2021 om noen uker, og vi må vente med å gi tall til de skal publisere den, forklarer Hanne Knudsen, leder for kommunikasjon i Rema 1000 Norge. Den generelle trenden er at økologiske produkter utgjør en liten, men voksende del av sortimentet.

– Utvalget av økologisk frukt og grønt følger etterspørselen fra kundene, og Rema ser blant annet at kundene i Oslo og omegn er mer opptatt av å kjøpe økologisk mat enn i andre deler av landet, sier Knudsen. Rema bedyrer at de hele tiden jobber med å øke utvalget av økologiske produkter. Mange av kjedens egne produkter er økologiske, blant annet premiummerket Kolonihagen, som tilbys i alle butikker.

Powered by Labrador CMS