– De små, runde tomatene er ren nytelse og noe folk spiser som snacks, sier kategorisjef Trond Morten Helgesen i Rema.

Setter sitt beste merke på de beste

Rema har begynt å sette Kolonihagen-merket på utvalgte produkter i frukt- og grøntdisken.

Publisert Sist oppdatert

– Vi vil gi kundene aller beste kvalitet. Derfor satser vi på økologisk frukt og grønt med Kolonihagen, sier kategorisjef Trond Morten Helgesen.

Det er ingen stor hemmelighet at økologiske frukt og grønnsaker har hatt en varierende kvalitet opp gjennom årene. Det omdømmet skal produktene med Kolonihagen-merket være med å knuse.

Kvalitet viktigste kriterium

I begynnelsen av august dukket cherrytomater fra Hanasand gård på Rennesøy utenfor Stavanger opp i 25 Rema-butikker i Oslo. På pakkene er det vanskelig å overse Kolonihagen-merket.

– De små, runde tomatene er ren nytelse og noe folk spiser som snacks, tilkjennegir Helgesen begeistret.

– Innenfor økologiske tomater så vi at det var mulig å nå et enda høyere nivå, legger han til.

– Og da må de være økologiske?

– Det øverste kriteriet er kvalitet. Økologi er en hygienefaktor.

Det vil si en faktor man bare tar for gitt, som de fleste gjør med hygiene.

Noen om gangen

I 2016 kjøpte Rema den lille produsenten Kolonihagen for å vise at kjeden mente alvor med sin øko-satsing. Som merke skal Kolonihagen signalisere at det dreier om produkter som er fremstilt økologisk, og har høy kvalitet.

– Kolonihagen er et toppmerke på tvers av alle varegrupper. Derfor er det riktig å ha det også på frukt og grønnsaker, fremhever Trond Morten Helgesen.

I tillegg til cherrytomatene befinner merket seg på crispisalat fra Hørte gård i Sylling ved Drammen.

Rema foretrekker å lansere noen Kolonihagen-produkter om gangen, og evaluere hvordan det går underveis. Utover høsten kan det dukke opp flere, men hvilke velger kategorisjefen å beholde i ermet.

Kan ikke gå bredt ut

– Vi ligger allerede godt foran et ambisiøst budsjett, røper Trond Morten Helgesen.

Antall kasseinnslag og tilbakemeldinger fra kunder og kjøpmenn har ikke gitt grunn til pessimisme.

– Uten satsingen med Kolonihagen hadde vi ikke fått den samme interessen for økologiske tomater, mener Helgesen.

God eksponering i frukt- og grønt-avdelingene og Kolonihagen-merkingen har blitt markedsføringen så langt. Så lenge produktene befinner seg et i begrenset utvalg butikker kan ikke Rema reklamere på bred front.

– Men merket er kjent for høy kvalitet og medfører raskt stor prøving, understreker kategorisjefen.

Norsk om mulig

Det som kan være norsk, skal være norsk, er en del av Remas øko-filosofi. Hva som er godt nok til å få Kolonihagen-merket av de norske produktene, avgjøres fra tilfelle til tilfelle.

– Noen norske har en ganske kort sesong. Da er en mulig løsning å merke dem med Kolonihagen bare i sesongen, sier Helgesen.

Merket kan også bli å finne på importerte produkter. Alt folk forventer å finne i en fristende frukt- og grøntavdeling dyrkes ikke i Norge.

Det er Bama som durer frem til Rema-butikkene med Kolonihagen-produktene, og som har leveringsavtalene med øko-produsentene. Storgrossisten har utviklet sitt eget øko-sortiment. Produktene merket med Kolonihagen blir et supplement til dette for Rema.

Powered by Labrador CMS