Ny kjede:
Skaper bærekraftige møteplasser
Sist uke åpnet Lokal sin første bærekraftige butikk og restaurant på Harbitz Torg i Oslo. I oktober åpner kjeden en ny filial på Hamar.
– Lokal står på barrikadene og kjemper for lokalprodusert mat, mindre matsvinn og mindre emballasje. Fremtiden har ikke råd til bare lave priser. Lokal skal vise at bærekraft kan være lønnsomt, fremholder gründerne Inger Marie Ommedal og Richard Patterson.
Vil gjøre kunden klokere
Inger Marie Ommedal var partner i reklamebyrået Fjeldheim og Partners og ansvarlig for kampanjer for dagligvaregiganter som Rema 1000 og Bama. Richard Patterson har produsert reklamefilmer for de aller største annonsørene i Norge. Begge er matentusiaster på sin hals.
– Lokal Harbitz torg skal være en butikk og møteplass med verdier fra den gamle kolonialen. Jeg syklet forbi fjorten boards på vei hit i dag med budskap fra lavpriskjedene som «Vi gir oss aldri på pris!» og «BILLIG!». Hos Lokal gir vi oss kanskje på pris, men definitivt ikke på smak, dyrevelferd og helse. Vi ønsker å bringe lokalproduserte varer til torgs og fortelle om hva som ligger bak, slik at kundene kan gå litt klokere ut av butikken, sier Inger Marie Ommedal.
Supplerer dagligvarebutikken
Rundt Harbitz Torg på Hoff er det bygget mer enn 300 nye boliger, foruten nytt hovedkvarter til Hafslund. Godt håndverksbrød bakt i butikken skal trekke kunder inn i bakeriet og kaffebaren fra klokken 07.00
– Vi tror mange vil komme innom og kjøpe kaffe og brød på morgenkvisten, sier de to gründerne.
Rett under Lokal, som ligger på gateplan, finner vi Coop Mega Harbitz Torg som åpnet tidligere i år.
– En del av etableringsstrategien for Lokal er å ligge nær en dagligvarebutikk. Vi er ikke en fullsortimentsbutikk, men kan levere til alle måltider, og skal levere det dagligvarekjedene ikke kan, sier de to, som på kan tilby mat og drikke fra morgen til kveld for dem som vil sitte ned på Harbitz Torg.
Økologisk og lokalt
Til lunsj tilbys focaccia, høye smørbrød og pasta, og i helgene også økologiske hamburgere fra pensjonerte melkekuer. Fra klokken 16.00 er en profesjonell pizzakokk på plass. Lokal har vinbar og øl, og bord både inne og ute. Åpningstiden er til 23.00 de fleste dager.
I delikatessedisken tilbys ferskvarer i løsvekt med alt fra fiskekaker til oster, mot helgen også kreps og østers. Kortreiste grønnsaker ligger i egne eksponeringer inne og ute.
– Av grønnsaker har vi et utvalg av det som er ferskt akkurat nå fra gårder i nærheten. For øyeblikket er det knutekål, rødbeter og salater, sier de to.
Lokal satser primært på økologiske råvarer og produkter, men lokalt kan overtrumfe økologisk når dette er riktig, understreker Inger Marie Ommedal.
– Lokalt for oss er innen en avstand på 10 mil fra butikken. Vi henter mye fra bønder i Sylling, Gjerdrum, Råde og Hurum.
Youghurt fra Kongsgården
Ved inngangen står reoler med blomster fra lokale gartnerier, også potter med chili og grønnkål. Innover følger nonfood-hyller med keramikk, servise, bøker og litt velværeprodukter. Tørrvarene står i lave reoler på gulvet med alt fra økologisk mel fra Holli Mølle til norsk og dansk økologisk Fairtrade-sjokolade. Importerte varer som ris, te, kaffe og olivenolje er også på plass. I svalrommet innerst finnes meieriprodukter og oster, skinker og pølser.
– Vi har lokal økologisk yoghurt fra Kongsgården på Bygdøy. Det er litt gøy, synes Ommedal.
Det kastes mye mat i Norge. Det vil Lokal gjøre noe med.
– Fra bøndene våre vil vi ha alle grønnsaker som faller utenfor idealvekten, enten som ferskvare eller videreforedlet inn i vår egen merkevare. Det vi ikke selger i butikken, bruker vi i restauranten. Egne merkevarer kan være syltet løk eller tomatsaus. Vi har også hønsekraft og hønsesalat av økologiske høns fra Runar Sørli, forteller Inger Marie Ommedal.