Meny Tangen:

Ass. butikksjef Martin Garder og butikksjef Per Arne Finstad hos Meny Tangen har svært øko-bevisste kunder. De ti største varene i volum i frukt- og grøntavdelingen er øko-varianter.

Snakker øko med kundene

– Noe av det hyggelige her på Nesoddlandet er at vi bare har lokale kunder. Vi har faste øko-kunder som setter pris på oss, sier Per Arne Finstad.

Publisert Sist oppdatert

Per Arne Finstad er butikksjef hos Meny Tangen på sjette året og kjenner sine kunder godt. Butikken omsatte for totalt 176 millioner kroner i 2021. Så langt i år ligger øko-andelen i underkant av 4 prosent, mot et snitt i hele kjeden på drøye 1,8 prosent. Dette basert på kjedens økologidefinisjon og egne tall.

Øko-melk i gripehøyde

– Standard i kundeundersøkelsene våre er at kundene vil ha flere øko-produkter. Ønskemålet vårt er å tilby økologisk i alle kategorier, fremholder Finstad.

Melk er den største varegruppen innenfor økologi med en andel på snaue 6,3 prosent av totalen for melkeprodukter hittil i år. Butikken er en av dem som selger aller mest Rørosmelk i kjeden.

– Rørosmelken er nesten like stor som Tine og Q-meieriet her hos oss, sier Finstad, som i motsetning til i de fleste andre butikker har øko-melken stående i beste gripehøyde i melkekjøleren.

Varegruppen der økologi har høyest andel er barnemat. Her er andelen på drøye 30 prosent. En svært stor del av eggene som selges er også økologiske.

Vil ha mer øko-salat

De ti største varene i volum i frukt- og grøntavdelingen på Meny Tangen er øko-varianter, og tilbudet av økologisk frukt og grønt er derfor spesielt viktig for butikken.

– Vi solgte 400 økologiske sitroner sist uke og 200 pakker med økologiske epler. Det er morsomt, synes Finstad, som konstaterer at det er en utfordring å få tak i nok økologisk, særlig i den norske sesongen.

– Flere typer øko-produkter innenfor frukt og grønt er noe kundene ønsker seg spesielt. Flere typer salater i sesong er et eksempel på dette, sier butikksjefen, som imøteser resultatet av det pågående arbeidet i bransjen for lik merking av økologiske produkter på tvers av kjeder. Det skal forhåpentlig kunne bidra til at partier med varer kan kanaliseres dit det er etterspørsel, uavhengig av hvilket skilt som henger over døren.

Opptatt av miljøavtrykket

På Nesodden baker mange hjemme. Meny Tangen har bygget om melhyllen for å gi mer plass til økologiske produkter.

Hjemmebaking har alltid vært populært på Nesodden, og ble ikke mindre populært da Covid-19 stod på som verst. Meny Tangen har bygget om melhyllen for å gjøre plass til flere økologiske produkter. Det gjelder spesielt mel fra Hollie Mølle, Spesialkorn og Kvelde Mølle.

Økologisk kjøtt av svin og storfe er det manko på, og lite fast å finne i disken. At Grøstad Gris har satset på dyrevelferd fremfor Debio-merking, mye på grunn av mangel på lokalt øko-fôr, har imidlertid ikke gått utover salget av produsentens svineprodukter i butikken, skal vi tro Finstad.

– Dyrevelferd og kortreist er viktig for kundene. Ja hele miljøavtrykket fra produktene, ikke bare om det er økologisk. Å hente økologisk fôr fra Brasil oppfattes derfor ikke som positivt, sier butikksjefen, som fikk en solid forsyning øko-ribber fra Ask til jul. Det reddet julen for de ihuga øko-elskerne på Nesodden. 500 øko-ribber gikk unna i løpet av desember.

Nytt i ostedisken

Av hvitt kjøtt har butikken solgt mye økologisk fra Holte Gård, men Lerstangs alternativer med vektlegging av dyrevelferd og soyafritt fôr har tatt litt av den økologiske omsetningen, medgir butikksjefen.

Butikken har en høy osteandel, og i disken har økologiske varianter en fremtredende plass. Siste nytt er produkter fra den økologiske lokalmatprodusenten Rygge Meieri.

– Folk på Nesodden koser seg med god ost, og vi tar ofte en prat med dem om hvilke nyheter vi har fått inn. De setter pris på lokalmat og vet at det kan koste litt mer, sier Finstad.

Populære demo’er

Utad markedsføres ikke øko-utvalget hos Meny Tangen spesielt aktivt. Det skjer i butikken i et samspill med kundene, som vet å sette ord på sine ønsker.

– På lørdagene står kundene i butikken og koser seg og prater sammen. Da snakkes det ofte om økologisk produkter, fremholder Per Arne Finstad.

Økologiske demo’er er en viktig faktor for å få opp prøvingen og imøtekomme interessen hos kundene.

– Hver sjette til åttende uke har vi vanligvis øko-demo’er i regi av Økologisk Norge. Vi har planer om dette nå også etter at restriksjonene er opphevet. Leverandørene synes det er gøy at vi satser, så de kommer gjerne hit, fremhever Finstad.

Powered by Labrador CMS