– Vi klatrer oppover. Jeg ser at det går også her, og mener vi er en av de beste øko-butikkene i Coop Mega, mener øko-sjef Elham Javad hos Coop Mega Kolbootn. Her ved øko-gullrekka.

– Vil bli best på økologi

Coop Mega Kolbotn har viet endereolene i hovedgata inn mot kassene til økologiske produkter. – En suksess, slår øko-entusiast Elham Javad fast.

Publisert Sist oppdatert

«Øko-motorveien» er et grep som Coop Mega Kolbotn kanskje er alene om, og som ble innført da hele butikken ble bygget om og modernisert våren 2019.

– Vi bestemte oss for å fronte lokalmat og økologi. Så i fronten mot ferskvarene har vi først og fremst lokalmat, mens i retningen mot kassa har vi valgt å satse økologisk. Der har vi både våre egne Änglamark-produkter og konkurrentenes merkevarer, som Helios og Sana Bona, forteller Elham, som er tørrvareansvarlig.

Mange av produktene er i frivillig sortiment, eller er produkter som han har funnet og fått lov til å ta inn på eget initiativ. Det kommer stadig nye produkter med økologi-merking i hyllene. Grønnsakschips fra Eat Real har vært en salgssuksess i sommer, og nå håper Elham å få inn norsk, økologisk håndverksøl.

Har lært av de beste

– Hvorfor ville dere satse på økologi?

– Vi ser at kundene i sterkere grad ønsker rene produkter og produkter innenfor «helsekost»-kategorien. Folk reiser mer, de er mer bevisste, og vet mer om hva som er sunt og ikke sunt. I tillegg er jeg veldig opptatt av mat og helse selv, sier Elham, som har dyrket grønnsaker i egen hage i årevis, og gått en god skole hos Kjetil Haugen, assisterende butikksjef hos Coop Mega Bislett og ansvarlig for en av Norges mest fremtredende øko-butikker.

Mens man på Bislett har mange unge og miljøbevisste kunder som gjør det enkelt å promotere økologi, har Coop Mega Kolbotn en kundegruppe med høy snittalder.

– Her ute får du mer motstand. Det går tregere – men det går. Og det er en endring også der, er hans erfaring.

I starten var ikke alle like positive.

– Jeg møtte skepsis fra ansatte og ledelsen, og må innrømme at jeg var litt skeptisk selv også. Men jeg ville prøve.

Nye kunder

Nå møter han ikke lenger skepsis i ledermøtene. Ansatte og gjester hos Coop Øst, som har hovedkontor i bygget, kommer ofte innom for å titte.

– Både kjeden, Coop og kollegaene støtter meg og er med på å satse. Vi samarbeider på en veldig fin måte, synes Elham.

Satsingen på økologi har tiltrukket seg mange nye kunder fra Greverud i sør til Nordstrand og Lambertseter i nord – og de passerer alle en eller flere Meny-butikker på veien.

– Når kundene velger å komme helt hit for å handle økologisk, tenker jeg at jeg må ha truffet noe riktig. Det er bare positive tilbakemeldinger, og salgsmessig ser vi også tydelig at det går i riktig retning, slår tørrvaresjefen fast.

Han elsker å slå av en prat med kundene, og spør gjerne om hvor de kommer fra og om det er produkter de ønsker seg i sortimentet.

Satser videre

I tillegg til sentral plassering av økologiske produkter på endereolene, lager Elham ofte også øko-torg, gjerne med gode kampanjepriser.

– Vi pleier å fremme varene ute på gulvet også. Det gjør dem enda mer synlige, sier han.

– Og det er fint å kunne vise frem hva vi satser på. Det er veldig få butikker, selv i Oslo-området, som virkelig satser på øko, mener han.

– Vi har ikke dratt den veldig langt her heller, men tanken er å kanskje få flere seksjoner i butikken hvor vi viser frem øko-produktene, i tillegg til å ha dem sammen med konvensjonelle produkter i hylla. Når kundene forteller om hvor fornøyde de er med utvalget, bare øker motivasjonen min til å ta oss et skritt videre, smiler øko-sjefen.

Rådet til andre som ønsker å satse på økologi i butikk, er å prøve.

– Går det ikke, så går det ikke, men da har du i hvert fall prøvd. Jeg tror vi går mot at folk flest vil ha økologisk etter hvert. Etterspørselen blir bare høyere og høyere, og butikkene må henge med og følge trenden.

Utviklingen i butikken har vært god siden ombyggingen, og det har vedvart gjennom koronasommeren. Nøyaktige økoandeler fra før og etter ombyggingen har han ikke.

– Men det har klart økt!

– Hva savner du av økologiske produkter?

– Ltt mer pålegg, frosne kjøttstykker, mer økologiske vegetarprodukter, flere ferskvarer, og en del frukt og grønt. Og jeg ønsker meg en del produkter som de har i Sverige, som økologisk brus. Jeg tror det kommer, men det tar tid.

– Gå inn for å selge

Coop Mega på Bislett ligger suverent på toppen i kjeden når det gjelder økologi, med over 6 prosent øko-andel.

– Er det mulig å slå?

– Nei, det tror jeg ikke. Så ærlig må jeg være. Men vi skal ikke være langt unna, og det er vi heller ikke. Bislett har arbeidet knallhardt med økologi over mange å, men vi skal gjøre vårt beste. På kort tid har vi greid å dra mange kunder hit. Vi skal bare «gønne på» videre, sier han.

– Vi være ekstremt tålmodige. Når det gjelder økologi, må kundene bli vant til det, de trenger informasjon og anbefalinger. Det koster litt ekstra, så de må få tid til å teste. Det hjelper utrolig mye når du går inn for å selge varen, og forteller om produktene og de som står bak.

En fellesnevner for butikker som er gode på økologi, er at de har en eller flere ildsjeler blant de ansatte. Som Elham.

– Men jeg har også kollegaer som er villige til å satse. Vi samarbeider godt. Jeg er heldig som har fått rom til å drive med dette. Og fortsetter det sånn, ser fremtiden veldig lys ut. Både her i butikken og for Coop Mega.

Powered by Labrador CMS