Prisøkningen på tradisjonelle matvarer i Norge har vært en del høyere enn i andre europeiske land i 2024, påpeker analysebyrået NielsenIQ.

De tre store vokser videre

Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra tar stadig mer av det norske dagligvaremarkedet

Nordmenn handlet dagligvarer for 266,8 milliarder kroner i fjor – i Norge. Økningen på 5,1 prosent skyldes prisveksten, ifølge analysebyrået NielsenIQ.

Publisert Sist oppdatert

De tradisjonelle dagligvarebutikkene, som Kiwi, Rema 1000, Bunnpris og Coop Extra, sto for hele 227 milliarder kroner av de totalt 266,8 milliardene i omsetning, eller 85,3 prosent. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra året før, ifølge Dagligvarerapporten 2025 fra analysebyrået NielsenIQ.

– Økningen for tradisjonelle dagligvarer kommer som følge av prisvekst. Den er noe lavere i 2024 enn 2023, men ligger en del høyere sammenlignet med andre europeiske land, skriver NielsenIQ i en pressemelding.

Analysebyrået viser blant annet til at den norske krona det siste året har svekket seg betydelig, og at de siste årenes prisvekst startet senere i Norge enn i Europa.

Flere lavprisbutikker

Den resterende 39 milliarder av dagligvareomsetningen i Norge var det blant annet kiosker og bensinstasjoner, netthandel som Oda og matkasser, og verdibutikker som Europris og Normal som sto for. 

Totalt ble veksten i dagligvaremarkedet på 5,1 prosent i 2024.

Samtidig viser rapporten at lavprisbutikkene – Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra – fortsatt tar stadig mer av markedet.

– Lavprissegmentet økte med 1 prosentpoeng og utgjorde 66,3 prosent av omsetningen. Bredsortiment og nærbutikker sto for henholdsvis 22,9 prosent og 10,9 prosent av omsetningen, skriver NielsenIQ videre i pressemeldingen.

Kjedenes egne merkevarer (EMV) utgjorde 20,4 prosent av omsetningen i 2024

Analysebyrået NielsenIQ

Ved utgangen av 2024 fantes det 3.816 dagligvarebutikker i Norge. Det er fire flere enn i 2023. Det ble 16 færre nærbutikker og åtte færre bredsortimentsbutikker, mens det ble 28 flere lavprisbutikker.

Kjedenes egne merkevarer (EMV) utgjorde 20,4 prosent av omsetningen i fjor, som er en økning på 0,1 prosent fra 2023.

Extra med størst vekst i markedsandeler

Blant lavpriskjedene var det Coop Extra som hadde den kraftigste veksten i markedsandeler i fjor. Extra hadde i fjor 18 prosent av dagligvaremarkedet mot 17,3 prosent i 2023.

– Den største veksten skjer i eksisterende butikker, rundt 0,3 prosentpoeng. Nyetablerte butikker utgjør om lag 0,2 prosentpoeng vekst i 2024, opplyser kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop Norge til NTB.

Omprofilering fra andre kjedekonsepter utgjorde omtrent en like store andel, sier han.

Extra hadde 564 butikker ved inngangen til 2024 og avsluttet året med 578 butikker. Økningen utgjøres av elleve nyetableringer, fem omprofileringer og to nedleggelser.

Samtidig beholder Norgesgruppen-eide Kiwi tronen som Norges største lavpriskjede, etter å ha gått forbi Rema 1000 i fjor. Kiwi hadde i fjor en markedsandel på 24,1 prosent, som er en økning på 0,4 prosentpoeng fra 2023, skriver Nettavisen.

– Vi opererer med 14 nye Kiwi, 4 Meny og 2 Spar. Ingen omprofileringer, opplyser kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Norgesgruppen.

Rema 1000 gikk fram 0,1 prosentpoeng til 23,4.

Nettmatleverandøren Oda skriver i en pressemelding at de vokste med 15 prosent i fjor.

Dagligvarerapporten viser også at det var 42 færre bensinstasjoner og 51 færre kiosker ved utgangen av 2024, sammenlignet med 2023.

Totalomsetningen til bensinstasjonskjedene utenom drivstoff gikk ned 2,9 prosent, mens omsetningen gikk ned 0,3 prosent for landets kiosker.

Powered by Labrador CMS