To smilende kjøpmenn: Runar Hollevik, konsernsjef  i Norgesgruppen, sammen med Magnus Kristoffersen, butikksjef på Meny Skøyen.
To smilende kjøpmenn: Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen, sammen med Magnus Kristoffersen, butikksjef på Meny Skøyen.

Årsresultat

Norgesgruppen med solid vekst i 2024 – tjente 3,9 milliarder kroner etter skatt

Konsernsjef Runar Hollevik har forståelse for at mange synes at maten i Norge er blitt dyr, men synes at marginene fortsatt er lave, og på et nødvendig nivå for å kunne investere i mer effektive og lønnsomme butikker.

Publisert Sist oppdatert

Norgesgruppen la i dag fram årstallene for 2024. De viser solid vekst på mange områder. 

Resultatet før skatt endte på rundt 4,9 milliarder kroner i fjor, mot rundt 4,3 milliarder i 2023. Årsresultatet (etter skatt) endte på 3,9 milliarder kroner. Det ga en resultatmargin på 3,3 prosent for 2024, mot 3,1 prosent året før. 

En betydelig del av resultatforbedringen kommer fra tilknyttede selskaper, hvorav Dagrofa med Meny i Danmark leverer det beste resultatet på to tiår, skriver Norgesgruppen i en pressemelding.

Totalt omsatte konsernet for 118 milliarder kroner i fjor. Driftsinntektene økte til 118 milliarder kroner, noe som utgjør en oppgang på 5,2 prosent fra året før.

Det er ekskludert IFRS 16. Regnskapsstandarden IFRS 16 innebærer at leieavtaler for eksempel, med noen få unntak, skal balanseføres, noe som gir et mer nøyaktig bilde av konsernets økonomiske situasjon og forpliktelser. IFRS 16 er altså ikke med i årstallene, presiserer Norgesgruppen (red. anm.).

Kraftig kundevekst i lavprissegmentet

Norgesgruppen peker på kundevekst som hovedårsak for rekordomsetningen.

«170.000 flere kunder per uke i våre butikker har vært en avgjørende drivkraft bak veksten, særlig i lavprissegmentet som fortsatt står sterkt i det norske dagligvaremarkedet», skriver konsernet videre i pressemeldingen.  

Det er Kiwi som kan vise til størst vekst i konsernporteføljen, med både flere kunder og 14 flere butikker som ble åpnet i 2024. 

Supermarkedene Meny og Spar har også styrket sin posisjon og leverte et godt annet halvår. Som årsaker nevner Norgesgruppen økt fokus på ferskvarer og lokalmat. 

Meny har åpnet fire nye supermarkeder, en plukkbutikk for netthandel og gjenåpnet Jacobs på Holtet i Oslo i året som har gått.

Vårt viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde våre egne kostnader nede og innkjøpsprisene på varene vi kjøper inn, så lave som mulig

Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen

2024 var fortsatt preget av høy prisvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft som påvirket matmarkedet. Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader, poengterer matkonsernet.

Ifølge Statistisk sentralbyrå steg matprisene i Norge med 5,2 prosent i løpet av 2024. Olivenolje, kokesjokolade og fryst laks og ørret var matvarene som økte mest i pris.

– Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr de siste årene, siteres konsernsjef Runar Hollevik i pressemeldingen. 

– Vårt viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde våre egne kostnader nede og innkjøpsprisene på varene vi kjøper inn, så lave som mulig, forklarer han og viser til at Norgesgruppen har utvidet vareutvalget for sine billigste alternativer i samtlige butikker.

Investerte 21 milliarder over fem år

Norgesgruppen investert 5,2 milliarder kroner i 2024, en økning på 600 millioner kroner i 2023. 

Totalinvesteringen de siste fem årene er dermed på over 21 milliarder kroner. Det omfatter nye butikker, mer effektiv drift, digitale løsninger som netthandel og Trumf Pay og mer bærekraftige løsninger, skriver konsernet i videre i pressemeldingen.

Overgangen til fossilfri transport har vært en viktig milepæl, understreker Norgesgruppen. 

Asko, én av landets største grossister innen matvareforsyning som eies av Norgesgruppen,  leverer nå fossilfritt til alle dagligvarekunder i Oslo. Konsernets 100. elektriske lastebil ble satt i drift i juli i fjor. 

Norgesgruppen har dessuten investert i energieffektivisering av butikkene, noe som har bidratt til 33 prosent reduksjon av konsernets egne klimagassutslipp siden 2019. Samtidig er matsvinnet redusert med 13 prosent i 2024, og med 50 prosent siden 2015, skriver matkonsernet.

  • Årsrapporten, inkludert rapporten om bærekraft, finner du HER.
Powered by Labrador CMS