Eigil André Johansen, ferskvaresjef hos Meny Sørlandsparken, sammen med Mona Grindheim, ferskvaresjef hos Meny Bergen Storsenter, under Matstreif 2024 på Youngstorget i Oslo. Begge er medlemmer av Meny-lauget som består av kokker og matfaglige eksperter som har som oppgave å oppdage særegne lokale matskatter fra hele landet.

Matskattene slår an

Meny med imponerende vekst
i omsetningen av lokalmat

Meny fortsetter å imponere med salget av lokalmat. Nesten 1,8 milliarder kroner ble det i 2024 – en vekst på hele 22 prosent siden året før. Det utgjør 8,5 prosent av Menys totale årsomsetning.

Publisert Sist oppdatert

Meny, landets største supermarkedkjede som eies av Norgesgruppen, omsatte i 2024 for 20,9 milliarder kroner. Det er en oppgang på 3,7 prosent fra året før.

Meny kan vise til 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel. Den endte dermed på 9 prosent, inkludert netthandel. 

Tapet i markedsandel på 0,2 prosentpoeng i 2023 skyldtes i hovedsak nedgang i basisvarer. I tillegg var flere flaggskip stengt på grunn av oppussing, blant annet Meny Ringnes Park, Meny Sandvika og Jacobs Holtet.

Per 1. mars i år har Meny en sammenlignbar omsetningsvekst på 7,6 prosent og en markedsandel på 9,5 prosent, skriver matkjeden i en pressemelding.

– Tross strammere privatøkonomi og mye oppmerksomhet rundt matpriser, økte antall kunder. Vi hadde dessuten vekst i løsvekt kjøtt, ost, fisk og delikatesse, samt i varmeskap, bakeri og lokalmat. Denne gledelige utviklingen fortsetter i år, framhever Geir Hov, viseadministrerende direktør i Meny.

450 lokalmatprodusenter leverer

Supermarkedene spiller ikke bare en viktig rolle for matglade kunder, men også for matbransjen.

– Vi sikrer matmangfold, er en testarena for produktnyheter, gir plass til flere leverandører og spiller en rolle i å ta vare på matfagene og mattradisjonene i Norge. framhever Geir Hov.

– Vi skal fortsette å rendyrke supermarked-profilen og være en tydelig motvekt til lavpris, lover han.

Meny tar hvert år inn 1.500 produktnyheter, har nær 1.000 ansatte med fagbrev og 1.100 leverandører, hvorav 450 er lokalmatprodusenter. 

I 2024 var veksten i lokalmat på hele 22 prosent, «noe som viser at kundene prioriterer unike og ærlige kvalitetsprodukter med tydelig norsk opprinnelse og lokal identitet», skriver Meny i pressemeldingen.

Ferdige måltider et vekstområde

– Hele matmarkedet er i endring. Også kiosk, ferdigmat og kafeer er konkurrenter, understreker Geir Hov og viser til at  «Mat i farta» og ferdige måltidsløsninger er vekstområder i supermarkedkjeden. 

17 Meny-butikker har nå for eksempel egen sushibar, og salatbaren og varm Angus-burger er blant kjedens mest populære varer, skriver Meny videre.

Meny reinvesterer store summer i oppgradering og nyetablering av butikker, med en standard på linje med supermarkeder i store europeiske byer, mener supermarkedkjeden. 

I Oslo har ikke satsingen vært større siden 1990-tallet. De to siste årene er butikker i Bjørvika, på Gressbanen, Frysja og Frogner blitt åpnet. 

Sistnevnte omsatte i første driftsår for nær 180 millioner kroner, skriver Meny videre.

Powered by Labrador CMS