
Landbruksdirektoratets tall for 2024
Nedgang i øko-salg gjennom Bondens marked
Det ble solgt økologiske varer for 7,3 millioner kroner på Bondens marked i 2024. Det er 10,2 prosent mindre enn i 2023 da øko-mat skiftet eier for 8,1 millioner gjennom samme salgskanal.
Landbruksdirektoratets rapport «Produksjon av økologiske jordbruksvarer» viser ikke bare salgstall gjennom dagligvarehandelen, men også omsetningen av økologisk mat og drikke i salgskanaler utenom dagligvare.
Her presenteres blant annet salgstallene til Bondens marked, storhusholdningsmarkedet, bakerier og caféutsalg, spesialbutikker – og Vinmonopolet.
Som Økologisk24 skrev for noen uker siden, ble det omsatt økologisk mat i dagligvaremarkedet for 3,61 milliarder kroner i 2024. Det var 262 millioner mer enn i 2023, og 377 millioner mer enn i 2022. Økningen på 263 millioner fra 2023 til 2024 betød en økning på 7,8 prosent.
Det var altså i dagligvarehandelen i fjor.
Pen vekst også utenfor matbutikkene
Men også de ovennevnte salgskanalene utenfor matbutikkene kunne vise til pen vekst i 2024. Hele 704,3 millioner kroner ble sluttsummen, 9,3 prosent mer enn i 2023 hvor det ble solgt økologiske varer for 644,4 millioner kroner. I 2022 endte øko-salget på 617,4 millioner.
Landbruksdirektoratet registrerte vekst i øko-salget i samtlige salgskanaler – med unntak av Bondens marked.
Totalomsetningen til Bondens marked var på 76,4 millioner kroner i 2024 – en liten vekst på 1,3 prosent fra året før.
Omsetningen av økologiske produkter utgjorde i underkant av
10 prosent av Bondens markeds totale omsetning
i 2024.
Den veien gikk det imidlertid ikke for øko-salget. 7,3 millioner betød en nedgang på rundt 800.000 kroner, sammenlignet med 2023, eller 10,2 prosent. Sluttallet for 2022 var 7,6 millioner kroner.
Omsetningen av økologiske produkter utgjorde i underkant av 10 prosent av Bondens markeds totale omsetning i 2024.
Rundt 60 øko-produsenter deltok med varene sine i markedsdagene. Deres gjennomsnittlige, årlige omsetning lå på rundt 120.000 kroner, viser oversikten til Landbruksdirektoratet.
Siden Bondens marked er blitt etablert i Norge i 2003 har den hatt en stabil og forsiktig vekst år for år – med en topp i 2015 da salget av økologisk mat og drikke passerte 10 millioner på landsbasis, skriver direktoratet i rapporten.
Andelen økologisk salg av Bondens markeds totale omsetning utgjorde i 2015 rundt 15 prosent, altså en vesentlig større andel enn i 2024, påpeker Landbruksdirektoratet.
Bondens marked har de siste årene møtt økende konkurranse fra andre salgskanaler, som Reko-ringer, andelslandbruk og selvbetjente gårdsbutikker, påpeker direktoratet.
Ønsker seg flere øko-produsenter
Randi Ledaal Gjertsen, daglig leder av Bondens marked Norge, sier til Økologisk24 at de ønsker seg flere øko-produsenter.
Hun forklarer salgsutviklingen med at veksten skjer i regioner hvor Bondens marked har få øko-produsenter.
– De øko-produsentene som deltar, har ikke alltid så stort volum. Så når en stor økologisk produsent har liten aktivitet ett år, kan det gi store utslag i statistikken, sier Ledaal Gjertsen.